Written by 14:08 Αρχική Σελίδα

Α.Μπαλτάς στο ΣΚΑΙ για μετεγγραφές φοιτητών, πρότυπα και πειραματικά, αξιολόγηση, αιώνιους και τράπεζα θεμάτων

 

“Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, να ξέρεις ποιες είναι οι ερωτήσεις και απλώς να θέλεις χρόνο για να μάθεις τις απαντήσεις με παπαγαλία”

Ο Υπουργός Παιδείας, Αριστείδης Μπαλτάς μίλησε σήμερα στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΪ “Τώρα” για τα ζητήματα της εκπαίδευσης. Απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με το νόμο Διαμαντοπούλου, τα συμβούλια διοίκησης, την τράπεζα θεμάτων, την αξιολόγηση, τις μετεγγραφές, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, το άσυλο κ.ά. Διαβάστε παρακάτω τα κυριότερα αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Αριστείδη Μπαλτά.

 

Νόμος Διαμαντοπούλου και συμβούλια διοίκησης

Όλες οι βαθμίδες πάσχουν βαθιά εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Τα συμβούλια ιδρύματος είναι μια εφεύρεση μυστηριώδης σε σχέση με τις καταβολές της γιατί δεν έχουν καμία σχέση με το τι γίνεται πραγματικά στην Αμερική με τα αντίστοιχα όργανα.

 Στην Αμερική  αυτά εγγυόνται την προς τα έξω εικόνα των πανεπιστημίων αφενός και τη διοικητική του δομή αφετέρου. Επιλέγουν με την εννοια του “διορισμού” πρύτανη αλλά ο πρύτανης δεν έχει καμία σχέση με την ακαδημαϊκή λειτουργία του πανεπιστημίου. Είναι κάποιος που ασχολείται με την εικόνα του πανεπιστημίου και εξασφαλίζει τις υλικές προϋποθέσεις για να λειτουργήσει το πανεπιστήμιο. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια διοικητική δομή εξαιρετικά διαφορετική από την ακαδημαϊκή δομή του πανεπιστημίου. Αυτό είναι μια αμερικανική παράδοση.

Το να μεταφέρεις αυτό σε μια δομή, όπου τα πανεπιστήμια είναι κατουσίαν υπό την εποπτεία κρατικού θεσμού δηλαδή του Υπουργείου Παιδείας και με την παράδοση την Ευρωπαϊκή, να βάλεις δηλαδή αυτά τα συμβούλια να προεπιλέγουν υποψήφιους πρυτάνεις είναι κάτι το οποίο είναι παρανοϊκό.

Σε σχέση με “πλειοψηφία της ψήφισης του νόμου Διαμαντοπούλου”

1) Πριν γίνει η ψηφοφορία όλοι οι ακαδημαϊκοί βουλευτές όλων των κομμάτων ήταν ενάντια στο νόμο. Μπήκαν απλώς στην διαδικασία της κομματικής πειθαρχίας

2) Έγινε τεράστια προετοιμασία για την ψήφιση αυτή που ήταν η κατασυκοφάντηση του έργου που είχε κάνει το πανεπιστήμιο τα προηγούμενα χρόνια

Για τη λογοδοσία του πανεπιστημίου

Θα έπρεπε να υπάρχει λογοδοσία του πανεπιστημίου προς την κοινωνία

Εμείς θέλουμε να υπάρχει λογοδοσία, θα φτιάξουμε τους αντίστοιχους θεσμούς σε ένα νόμο πλαίσιο. Σε αυτό το σχέδιο για πρώτη φορά θα ακούσουμε όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό το σχέδιο θα μπει σε δημόσια διαβούλευση. Η λογοδοσία δεν πρέπει να γίνεται τιμωρητικά μέσω κάποιου συμβουλίου

Αιώνιοι φοιτητές

Το ψευδοπρόβλημα το μεγάλο –  Μπορεί αυτοί την στιγμή να είναι νεκροί, να έχουν μεταναστεύσει, να έχουν βρει άλλους δρόμους, δεν θα επανεγράψουμε μαζικά αιώνιους φοιτητές. Αναμεσά τους υπάρχουν ενδεχομένως κάποιοι που διαγράφτηκαν αδίκως. Θα προσπαθήσουμε να τους βρούμε έναν έναν ε και να τους ειδοποιήσουμε, ότι έχουν ακόμα μια ευκαιρία να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Πειραματικά, Πρότυπα, εξετάσεις και αριστεία
 

Άλλο το πρότυπο σχολείο – άλλο το πειραματικό σχολείο

Τα πειραματικά σχολεία είναι απολύτως απαραίτητα και εξορισμού δεν πρέπει να είναι με εξετάσεις. Πρέπει να έχουμε όλη την γκάμα κοινωνικών, εκπαιδευτικών κλπ προϋποθέσεων ώστε να μπορεί να γίνει το “πείραμα” σε συνθήκες αντικειμενικές.

Τα πρότυπα σχολεία έχουν μακρά ιστορία όπως π.χ. το Βαρβάκειο,  η Ιωαννίδειος είναι στηριγμένα σε κληροδοτήματα με συγκεκριμένες δεσμεύσεις. Αυτά κάπως επίσης πρέπει να τα επαναφέρουμε σε μια ‘α λογική και να ξανακάνουμε αυτή την διάκριση αλλά προσθεού όχι με αυτό το φοβερό πράγμα που λέγεται αριστεία.

Δεν είμαστε γενικά ενάντια στις εξετάσεις γενικά, ξέρουμε όμως ότι αυτές είναι ένα τεράστιο φορτίο. Στο μέτρο του δυνατού δεν θέλουμε να έχουμε άγχη σχετικά με τις εξετάσεις.

Η αριστεία είναι μια λέξη νόμιμη και χρήσιμη, αλλά όταν γίνεται κατά κάποιον τρόπο σφραγίδα που μπαίνει ή δεν μπαίνει σε ένα παιδί, αυτή η σφραγίδα τον ακολουθεί για όλη του τη ζωή. Αν αποτύχεις στις εξετάσεις δεν είσαι άριστος! Αν επιτύχει στις εξετάσεις σε κυνηγάει η επιτυχία σε όλη σου την ζωή και αισθάνεσαι ότι πρέπει να αποδείξεις ότι είσαι άριστος.

Αξιολόγηση

Επειδή η αξιολόγηση έχει φορτιστεί διάφορους  τρόπους σήμερα, εμείς προτιμούμε να μιλήσουμε για την αποτίμηση συνολικότερη, εξέταση όχι μόνο ποσοτικών αλλά και ποιοτικών και κοινωνικών κριτηρίων τα οποία δεν μπορούν να μπούνε σε μια κλίμακα από 1 προς 10. Η αποτίμηση να είναι διαδικασία  βελτίωσης αυτών που αποτιμώνται.

Τι θα γίνει με τις μετεγγραφές φοιτητών

Η απότομη απόφαση του Λοβέρδου έβγαλε μια απόφαση η οποία επέτρεπε πολύ πλατύτερου τύπου  μετεγγραφές η οποία γέμισε τα κεντρικά πανεπιστήμια και άδειασε τα περιφερειακά. Δεν θα κάνουμε εύκολες μετεγγραφές. Όσοι πετύχουν σε πανεπιστήμια περιφερειακά θα τους ζητήσουμε και σε αυτούς και στις οικογένειές τους να το λάβουν υπόψιν αυτή την επιλογή σε σχέση με την δυνατότητα να φοιτήσουν εκεί. Δεν μπορούν όλοι να έρθουν στην Αθήνα και να εξαφανιστούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια, ούτε τα πανεπιστήμια του κέντρου μπορούν να απορροφήσουν τόσους πολλούς φοιτητές Είναι παράλογο γιατί καταστρέφονται και τα δύο ταυτόχρονα

Άσυλο

Θα προσπαθήσουμε να ξανά θέσουμε το ερώτημα του ασύλου, να το βάλουμε σε πολύ πιο λογικούς όρους, και επειδή πιστεύω ότι η νέα κυβέρνηση είναι μια αλλού τύπου κυβέρνηση, φαινόμενα όπως αυτά που οδήγησαν κάποιους να βάλουν το άσυλο στο κεντρικό πρόβλημα του πανεπιστημίου θα μειωθούν ή θα εξαλειφθούν τελείως

Τράπεζα Θεμάτων

Αγαπημένο μου θέμα δήλωσε ο Αριστείδης Μπαλτάς 

Οι ερωτήσεις ανά μάθημα στην τράπεζα θεμάτων είναι γνωστές στους μαθητές, έτσι ώστε όταν ξέρεις ότι έχεις 3.000 ερωτήσεις που μία από αυτές θα πέσει στην εξέταση, είναι φυσιολογικό να προετοιμάζεσαι να ασχολείσαι αποκλειστικά για να μάθεις τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις. Αυτό καταστρέφει την εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, να ξέρεις ποιες είναι οι ερωτήσεις και απλώς να θέλεις χρόνο για να μάθεις τις απαντήσεις με παπαγαλία.

Εφεύρημα της προηγούμενης κυβέρνησης που έγινε για να πληρωθούν κάποιοι – Είναι τραγικό το ζήτημα της τράπεζας θεμάτων και είναι καταστροφή κάθε έννοια εκπαιδευτικής διαδικασίας στο λύκειο συν ότι φτιάχνει όλο το λύκειο φροντιστήριο κακής ποιότητας για την ανώτατη εκπαίδευση

Στόχος είναι να γίνει Αυτόνομη μονάδα το λύκειο, ώστε όταν παίρνεις πτυχίο από το λύκειο να είναι ένα σημαντικό για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική ζωή. Να μην είναι το λύκειο προετοιμασία για το πανεπιστήμιο


Last modified: 11 Φεβρουαρίου 2015

Close