Γράμμα προς τους γονείς των μαθητ(ρι)ων μας για τις εξετάσεις τύπου PISA
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΗ ΤΟΥ ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗ
Αγαπητοί γονείς, στις 22 Μαΐου 2025 πραγματοποιείται για τέταρτη φορά πιλοτικά στην Ελλάδα, ο «ελληνικός διαγωνισμός που βασίζεται στις εξετάσεις PISA», δηλαδή πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών με τη συμμετοχή μαθητ(ρι)ων της Στ΄ Δημοτικού και της Γ’ γυμνασίου σε 614 σχολεία σε όλη τη χώρα. Η διαδικασία προβλέπεται στο άρθρο 104 του Ν.4823/3-8-2021 όπου εκτός της εσωτερικής και ατομικής αξιολόγησης επιβάλει πως κάθε χρόνο θα διενεργούνται σε εθνικό επίπεδο εξετάσεις υποχρεωτικά για τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης των Δ.Σ. και τους μαθητές της Γ’ τάξης των Γυμνασίων. Στον σύλλογό μας καλούνται να συμμετέχουν 3 σχολεία: 3ο Δ.Σ. Χαλανδρίου, 3ο Δ.Σ. Αγ. Παρασκευής και 3ο Δ.Σ. Παπάγου. Διάλεξε τα σχολεία αυτά χωρίς κανέναν κριτήριο, αγνοώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και στα αποτελέσματα.
Τι είναι οι εξετάσεις PISA
Η PISA είναι ένα διεθνές πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών, υπό την οργάνωση του ΟΟΣΑ Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη: ένας διεθνής οργανισμός που συλλέγει δεδομένα και προτείνει κατευθύνσεις για τη λειτουργία διάφορων θεσμών, μεταξύ των οποίων και της εκπαίδευσης). Κύριος στόχος, σύμφωνα με την επίσημη θέση του προγράμματος, είναι η αξιολόγηση του εύρους των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο κάθε χώρα συγκεντρώνει στοιχεία με τα οποία ισχυρίζονται ότι θέλουν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Γιατί λέμε ΟΧΙ Σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων…
Η PISA του ΟΟΣΑ, διεθνώς και στη χώρα μας, ανοίγει το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με τη λεγόμενη «αξιολόγηση», να προχωρήσει η κατηγοριοποίηση σε σχολεία, παιδιά και εκπαιδευτικούς, να οδηγήσουν τα δημόσια σχολεία της γειτονιάς σε υποβάθμιση, μέσω των επιδόσεων των μαθητ(ρι)ων τους. Να προωθήσουν το μοντέλο του σχολείου της αγοράς, της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και της ιδιωτικοποίησης και δημιουργίας σχολείων πολλών τύπων και διαφορετικών ταχυτήτων όπου δεν θα είναι αποδεκτά όλα τα παιδιά αλλά μπαίνουν εξεταστικά φίλτρα για απόρριψη των πολλών και χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων – βλέπουμε ήδη σχεδιασμό που υλοποιείται πχ. ΩΝΑΣΕΙΑ, σχολεία με IB- ΜΠΑΚΑΛΟΡΕΑ, ιδιωτικές Ακαδημίες τεχνικής εκπαίδευσης κλπ.
….και λίγων προσδοκιών
Για το υπουργείο και την κυβέρνηση ο αριθμός των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο και θέλουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση πρέπει να μειωθεί. Έτσι ως εργαζόμενοι θα προσδοκούν λιγότερα σε μισθό και δικαιώματα. Αυτό συμβαίνει με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με την Τράπεζα Θεμάτων στα Λύκεια, με την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών: οι προσδοκίες, οι ελπίδες για τους ανθρώπους της δουλειάς εξαφανίζονται.
Εκπαίδευση με το λιγότερο δυνατό κόστος
Η καθημερινότητα που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία δείχνει ότι οι μορφωτικές ανάγκες των παιδιών έρχονται πάντα σε δεύτερη μοίρα, σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς. Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει μια ολοένα δυσκολότερη συνθήκη με την ακρίβεια, η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει τα δημόσια κοινωνικά αγαθά σε ιδιωτικά και να αποποιηθεί την ευθύνη για αυτά και την χρηματοδότησή τους, μεταφέροντας το κόστος για τη μόρφωση στους γονείς και κατηγορώντας για όσα πάνε λάθος στην εκπαίδευση τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.
Το κόστος των εξετάσεων τύπου PISA πρόπερσι ήταν 251.816 ευρώ, την ίδια στιγμή που υπάρχουν σοβαρά κενά στη στελέχωση των σχολείων και μείωση της χρηματοδότησης τους για τις βασικές ανάγκες. Είμαστε η μοναδική χώρα παγκόσμια που «κατεβάζει» τον διαγωνισμό αυτό σε τόσο μικρούς μαθητές, στην Στ΄ Τάξη του Δημοτικού. Επιδιώκουν από πολύ μικρή ηλικία να ξεχωρίσουν αυτοί «που τα καταφέρνουν» από αυτούς που «δεν μπορούν». Είτε αυτό αφορά το κάθε παιδί ξεχωριστά, είτε τη σχολική μονάδα ως σύνολο.
Εξετάσεις δεν σημαίνει αντικειμενικότητα…
Τα θέματα που μπαίνουν σε πανελλαδικό επίπεδο για την υποτιθέμενη αντικειμενικότητα των εξετάσεων PISA δεν παίρνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες, τις πολύ διαφορετικές ανάγκες ή δυσκολίες που έχει το κάθε παιδί και το κάθε σχολείο. Αλήθεια πόσο αντικειμενικές θα είναι οι επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών μας στα σχολεία όταν ΔΕΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΟ ΤΡΟΠΟ και βοήθεια τη διαφορετική κοινωνική προέλευση και υποστήριξη των παιδιών, τις αυξημένες περιπτώσεις με ειδικές μαθησιακές και εκπαιδευτικές ανάγκες, τα ρομά, τις πολλές περιπτώσεις που δεν έχουν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα; Δεν υπάρχουν «μετρήσιμα, αξιόπιστα και αντιπροσωπευτικά» αποτελέσματα όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας. Εκπαιδευτικοί και γονείς γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ολόπλευρη μόρφωση, στάσεις ζωής, κοινότητα και προσωπικότητα δεν μπορούν και δεν πρέπει να “μετρηθούν”.
….αλλά άγχος, ανταγωνισμός, αποκλεισμός
Οι εξετάσεις τύπου PISA δημιουργούν άγχος και ματαίωση, ξεχωρίζοντας τους μαθητές σε «ικανούς» και «μη ικανούς», τα σχολεία σε «καλά» και «κακά». Η κατάταξη των σχολείων γεννάει ανταγωνισμό και αποκλεισμούς. Τα «δύσκολα» παιδιά, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή με «προβλήματα» συμπεριφοράς δεν θα είναι πια μια πρόκληση κι ένα χρέος για το σχολείο και την κοινωνία «να αγκαλιαστούν» και να «κερδηθούν» αλλά θα είναι ένα εμπόδιο. Τα ίδια τα παιδιά με αρνητικά αποτελέσματα θα ενσωματώνουν την αποτυχία (θα καταγράφουν στη συνείδηση τους ότι «δεν μπορούν» και θα οδηγούνται σε παραίτηση από τη συνέχιση της προσπάθειας της γνώσης.
Αξιολόγηση και μέτρηση δεν σημαίνει βελτίωση αλλά διάλυση του δημόσιου σχολείου
Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε. Μάλιστα τα ίδια τα συμπεράσματα των «ειδικών» του ΟΟΣΑ τα προηγούμενα χρόνια παραδέχονται ότι οι χαμηλές μαθητικές επιδόσεις αντιμετωπίζονται με αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων σε προσωπικό και υποδομές. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε για λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, παιδαγωγική ελευθερία, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση.
- Ενημερώνουμε ότι τα 3 προηγούμενα χρόνια η αιτιολογημένη και δυναμική αντίδραση των γονέων και των εκπαιδευτικών ανάγκασε την κυβέρνηση να μην ολοκληρώσει τον σχεδιασμό της και για φέτος.
Δεν επέκτεινε ούτε φέτος τις εξετάσεις σε όλα τα σχολεία της χώρας όπως προβλέπει ο νόμος.
Η ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ.
Όλοι μαζί να αντιδράσουμε. Να διεκδικήσουμε πραγματική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Γι’ αυτό σας καλούμε να αποδοκιμάσετε και να απέχουν τα παιδιά σας από αυτές τις εξετάσεις. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να αποτρέψετε τη συμμετοχή των παιδιών σας, χωρίς καμία συνέπεια για εκείνα ή εσάς, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή τους.
Γιατί θέλουμε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν «θα διδάσκει για το τεστ», που δεν θα στερεί τη χαρά της γνώσης. Γιατί δεν θέλουμε να γίνει και ο διαγωνισμός που στηρίζεται στην αξιολόγηση τύπου PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει τον δρόμο για ακόμα περισσότερους αποκλεισμούς και διακρίσεις. ΚΑΛΟΥΜΕ
- ΣΕ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΆΣΕΩΝ
• ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ TH MEΡΑ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ
ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΑΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΓΝΩΣΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
σε μορφή pdf:
ΓΡΑΜΜΑ-ΓΙΑ-ΓΟΝΕΙΣ-PISA-2025Last modified: 19 Μαΐου 2025