Written by 22:26 ΔΙΕΞΟΔΟΣ Η ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Ενιαία προσχολική αγωγή για παιδιά ηλικίας από 0-8; Νηπιαγωγοί-Δάσκαλοι-Βρεφονηπιοκόμοι: τρεις σε έναν; ‘Εχουν ξεφύγει!

 

Ανακοίνωση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών

Τελικά ποιοι αποφασίζουν για το μέλλον της προσχολικής εκπαίδευσης;

Οι Βρεφονηπιοκόμοι που παρέχουν έργο αγωγής και φροντίδας, τα διάφορα «δίκτυα» που έκαναν τώρα την εμφάνισή τους, οι αποκομμένοι από την εκπαιδευτική πράξη Πανεπιστημιακοί ή οι διαχειριστές των πακέτων ΕΣΠΑ;

Είναι όλοι αυτοί αρμόδιοι να μας υποδείξουν την εκπαιδευτική πολιτική που πρέπει να ακολουθήσει το Νηπιαγωγείο;

Και αυτό που τους κινητοποιεί είναι το πραγματικό ενδιαφέρον για την αναβάθμιση της ποιότητας της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης; Ή αντίθετα η στόχευσή τους είναι να διαμορφώσουν ένα νέο «υβριδικό» πτυχίο πασπαρτού εκπαιδευτικών για παιδιά ηλικίας από βρέφη έως και 8 χρόνων; Η μήπως κάτω από τα «επιστημονικά δεδομένα» κρύβονται χρήματα από τα πακέτα ΕΣΠΑ;

Ποιοι είναι περισσότερο αρμόδιοι αν όχι οι Νηπιαγωγοί, οι γονείς και τα παιδιά τους;

Και το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων τι θέση έχει;

Αναφέρουμε συγκεκριμένα τα γεγονότα:

1.       Στη Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, της 7ης και 8ης Οκτωβρίου 2017 τα μέλη της Συνόδου εξέφρασαν την άποψη ότι στο δυναμικό των Σχολών Αγωγής και Εκπαίδευσης μπορούν να ενταχθούν και τμήματα Προσχολικής Αγωγής. Σύμφωνα με πληροφορίες τρία Πανεπιστημιακά τμήματα είχαν απόφαση Συνέλευσης για ενοποίηση των παραπάνω σχολών, κάποια Πανεπιστημιακά Τμήματα ήταν σύμφωνα με την ιδέα,  αλλά δεν είχαν απόφαση  Συνέλευσης και μόνο ένα εναντιώθηκε καθαρά προς την απόφαση αυτή, το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης της Κρήτης, το οποίο μάλιστα συγχαίρουμε για το σεβασμό στους φοιτητές του και  στις Συλλογικές και άκρως τεκμηριωμένες επιστημονικά αποφάσεις  του κινήματος και του Κλάδου.

Τι κρύβεται πίσω από την άποψη που εξέφρασαν τα μέλη της Συνόδου; Γιατί συζητούν με  ιδιαίτερο ζήλο την ενοποίηση Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών με σχολές Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, οι οποίες δεν ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας; Γιατί θέλουν να επιβαρύνουν με επιπλέον κόστη την ήδη επιβαρυμένη θέση τους, αφού σύμφωνα με ανακοινώσεις τους, έχουν τεράστια οικονομικά και άλλου είδους προβλήματα; Και πώς είναι δυνατόν να γίνει αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης, όταν δεν έκαναν καμιά σημαντική προσπάθεια[1] για την επαναλειτουργία των Διδασκαλείων μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, τα οποία βρίσκονται σε αναστολή από το 2011[2] (εδώ και 6 χρόνια 13.000 Νηπιαγωγοί και χιλιάδες Δάσκαλοι δεν έχουν τη δυνατότητα μετεκπαίδευσης στην Ελλάδα).

Η επαναλειτουργία, η μετεξέλιξη  και ο εκσυχρονισμός των Διδασκαλείων είναι επιτακτική ανάγκη και αποτελεί βασική παράμετρο της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Τα Διδασκαλεία είχαν καίρια σημασία ως φορέας ουσιαστικής επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης, στη διάρκεια της οποίας ο εκπαιδευτικός με τη διετή απαλλαγή του από τα εκπαιδευτικά καθήκοντα είχε τη δυνατότητα, αφενός να έρθει σε επαφή με τις σύγχρονες εξελίξεις στην εκπαίδευση και αφετέρου να αναστοχαστεί τις εκπαιδευτικές πρακτικές του και να βελτιωθεί

Αντί λοιπόν οι Πανεπιστημιακοί  να υποστηρίξουν την επαναλειτουργία των Διδασκαλείων και την παροχή της μετεκπαίδευσης από τα ΑΕΙ ενδιαφέρονται μόνο για την εισαγωγή στα Παιδαγωγικά τμήματα σχολών των κλάδων  Επαγγελματιών Υγείας και Πρόνοιας!

2.       Παράλληλα κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ανυπόγραφη ανακοίνωση από το  Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης με τίτλο «Ενοποίηση των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής ΑΕΙ και ΑΤΕΙ» στην οποία αναφέρεται  : «Η εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες αντιμετωπίζεται ως ενιαία στα περισσότερα μέρη του κόσμου και στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυμαίνεται στο φάσμα των ηλικιών 0 – 8 χρονών.Στη χώρα μας, η διαφοροποίηση της προσχολικής εκπαίδευσης αφενός σε φροντίδα, και αφετέρου σε αγωγή και εκπαίδευση κατηγοριοποιεί τις ανάγκες των μικρών παιδιών και δεν αντιμετωπίζει ολόπλευρα την εκπαίδευσή τους».

Πρόκειται για ένα κείμενο που βρίθει από ανακρίβειες, παραποιημένα στοιχεία και γενικότητες και έχει ως μοναδικό στόχο να παραπλανήσει την κοινωνία και να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα συγκεκριμένων ομάδων και ατόμων και σε καμία περίπτωση των παιδιών.

Οι  εξελίξεις αυτές  είναι επικίνδυνες   για το μέλλον του Δημόσιου και Δωρεάν Σχολείου. Οι προτάσεις των  Πανεπιστημίων  για ενοποιήσεις σχολών και δομών με διακριτό ρόλο:

Α. Θα διαλύσουν τους Βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα Νηπιαγωγεία.Το Νηπιαγωγείο αποτελεί  δομή της Δημόσιας Εκπαίδευσης και  με την ενοποίηση των  κλάδων και των δομών θα ιδιωτικοποιηθεί μέρος  της πρωτοβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης παιδιών (ηλικίας 4-6 ετών) με το σύστημα των voucher, όπου οι γονείς θα «επιλέγουν» δομές ή θα τους «επιλέγουν» οι δομές. Αυτό θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα για την παροχή σε όλα τα παιδιά του  δημόσιου και δωρεάν αγαθού της παιδείας.

 Β. Αποτελούν  αρνητική εξέλιξη για τους αποφοίτους των τμημάτων αφού:

«1) στην περίπτωση διαμόρφωσης διαφορετικών κατευθύνσεων σπουδών (βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών) μέσα στο ίδιοΠαιδαγωγικό Τμήμα θα υπάρξει διάσπαση του ενιαίου πτυχίου που χορηγεί το Τμήμα, με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση δύο ξεχωριστών, από ένα σημείο και μετά, προγραμμάτων σπουδών.

2) Στην περίπτωση διαμόρφωσης ενός ενιαίου προγράμματος σπουδών θα οδηγήσει σε αναμόρφωση του ισχύοντος προγράμματος με πολλά νέα αντικείμενα από χώρους άσχετους με την εκπαίδευση και στην απώλεια της διακριτής επιστημονικής ταυτότητας των Παιδαγωγικών Τμημάτων.

3) η ενοποίηση δύο διακριτών επιστημονικών χώρων θα αποτελέσει το έναυσμα για την περαιτέρω απορρύθμιση και την αποδιοργάνωση των επαγγελματικών προσόντων και κατ΄ επέκταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από τους εν λόγω χώρους. Αυτό σημαίνει πως μια τέτοια στρατηγική επιλογή, αλλάζει άρδην το τοπίο των εργασιακών προοπτικών και σχέσεων των αποφοίτων, αλλά και των επιστημονικών πεδίων στα οποία δραστηριοποιούνται τα Τμήματά τους. Επιπλέον βλάπτει αυτούς που πρέπει να υπηρετεί, στην περίπτωσή μας τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας (4-6 ετών).»

Ας μη ξεχνάμε πως αδιαπραγμάτευτο αίτημα των τελευταίων 33 ετών για εκπαιδευτικούς και γονείς αλλά και υποχρέωση της πολιτείας αποτελεί η Δίχρονη Δημόσια και Δωρεάν Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση ενταγμένη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο) για όλα παιδιά 4-6 ετών.Μόνο αυτή εξασφαλίζει στο παιδί συνέχεια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το χώρο και τα πρόσωπα και μπορεί να λειτουργήσει αντισταθμιστικά για τα παιδιά των λαϊκών κοινωνικών τάξεων αμβλύνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες.

ΚΑΛΟΥΜΕ

·         Την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να  σταματήσει τους πειραματισμούς με τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ – ΤΕΙ και να υλοποιήσει άμεσα τη δέσμευσή της για την υποχρεωτική διετή φοίτηση στο Νηπιαγωγείο, στα πλαίσια της ενιαίας 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (12χρονο Δημόσιο Δωρεάν Υποχρεωτικό Σχολείο και Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση), προχωρώντας σε μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών και δημιουργώντας τις αναγκαίες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές.

·         Να προβούν άμεσα σε επαναλειτουργία των Διδασκαλείων σε όλα τα Παιδαγωγικά τμήματα

Τα Παιδαγωγικά τμήματα που έχουν εκδώσει αποφάσεις για συγχωνεύσεις – συνενώσεις να τις αναθεωρήσουν και να σταματήσουν την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου των Νηπιαγωγών και των Νηπιαγωγείων. Όλοι «οφείλουμε να επιδείξουμε εξαιρετικά, σθεναρή, αρνητική στάση απέναντι σε οποιαδήποτε τακτική επιχειρεί συγχωνεύσεις οι οποίες εδράζονται περισσότερο σε τεχνικές μείωσης του εργατικού κόστους και λιγότερο σε υπαρκτές ανάγκες. Δεν θα πρέπει να συμβάλλουμε στην αναπαραγωγή απόψεων, που εντάσσονται στο οικονομικό παράδειγμα για την ερμηνεία της απόδοσης ή αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αντίθετα, θα πρέπει να προβάλουμε διαδικασίες διαπραγμάτευσης πολιτικού νοήματος για την εκπαίδευση με ουμανιστικά κριτήρια[3].»

·         Τη ΔΟΕ να κινηθεί άμεσα, να οργανώσει τον αγώνα και  να υπερασπιστεί αποφασιστικά την απόφαση της 85ης  και 86ης ΓΣ του κλάδου για την Προσχολική Αγωγή,  ώστε να γίνει πραγματικότητα  η Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο Δημόσιο Δωρεάν Υποχρεωτικό Σχολείο και Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο).

·          Τις/τους συναδέλφους νηπιαγωγούς να υπερασπιστούμε όλοι μαζί το δικαίωμα των παιδιών 4-6 στην απρόσκοπτη φοίτησή τους στο Νηπιαγωγείο αλλά και τα εργασιακά μας δικαιώματα .

·         Τους αρμόδιους φορείς να δημιουργήσουν θέσεις για όλα τα παιδιά 0-4 ετών (των οποίων οι γονείς επιθυμούν) στους παιδικούς σταθμούς χωρίς τροφεία και κουπόνια και με μόνιμο προσωπικό.

 


[1] Κάποιες αποφάσεις Συνόδων τους (2-12-2016 και 6-7/5/2017) έμειναν στα χαρτιά.

[2] Στις 9/2/2011 με επιστολή την οποία ο Γ.Γ. του ΥΠΔΒΜΘ κ. Β. Κουλαϊδής απηύθυνε στη ΔΟΕ ουσιαστικά καταργήθηκε ο ενενηντάχρονος ιστορικός θεσμός της μετεκπαίδευσης.

3 Το παραπάνω κείμενο εμπεριέχει στοιχεία από τις αποφάσεις – ψηφίσματα των Τμημάτων σε σχέση με το θέμα: α) του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης.

 

Last modified: 15 Οκτωβρίου 2017

Close