ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ, Επίκουρος Καθηγητής  Ιονίου Πανεπιστημίου

    Η σχολική τάξη ως χώρος παραγωγής και αξιοποίησης διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία του μαθήματος της Γλώσσας

    Περίληψη εισήγησης

    Με την εισήγηση αυτή θα επιχειρηθεί να καταγραφεί αρχικά το παιδαγωγικό και επιστημονικό πλαίσιο για τη διαμόρφωση της σχολικής τάξης σε εργαστήριο παραγωγής διδακτικού υλικού στο γλωσσικό μάθημα. Ειδικότερα θα αναλυθούν και θα εφαρμοστούν στην πράξη με τη συνεργασία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών:

    1. Η έννοια του κειμενικού είδους όπως αναπτύχθηκε στο χώρο της συστημικής λειτουργικής γλωσσολογίας. Κειμενικά είδη είναι κατηγορίες κειμένων οι οποίες προσδιορίζονται με βάση τις συμβάσεις σύμφωνα με τις οποίες συγκροτούνται τα κείμενα αυτά. Αποτελούν δείκτη των κοινωνικών περιστάσεων ενός κοινωνικού χώρου σε μια δεδομένη ιστορική στιγμή. Το κάθε κειμενικό είδος αποτελεί ένα ειδικής μορφής πεδίο γνώσης. Η κατάκτηση αυτής της γνώσης προϋποθέτει την μεθοδική προσέγγιση του πως δομείται κάθε κειμενικό είδος και ποιοι κανόνες διέπουν τη σύνθεση του
    2. Η κατηγοριοποίηση των βασικών κειμενικών ειδών στη σχολική τάξη. Για να λειτουργήσει ένας μαθητής στις όποιες περιστάσεις επικοινωνίας δεν αρκεί να γνωρίζει τους κανόνες γραμματικής και να έχει καλό λεξιλόγιο. Πρέπει να γνωρίζει τους κανόνες σύνταξης διαφορετικών κειμενικών ειδών, τα οποία συνδέονται με την πολιτισμική διάσταση της γλώσσας, ώστε να έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει στα κοινωνικά δρώμενα της σχολικής και της υπόλοιπης κοινότητας στην οποία ζει και λειτουργεί..
    3. Οι τρόποι συλλογής ,κατάταξης και μελέτης του κειμενικού υλικού. Πιο συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν τρόποι αναζήτησης και ταξινόμησης των κειμένων από τη σχολική τάξη. Θα αναλυθεί η διαδικασία ανίχνευσης της δομής και των βασικών ιδεών κάθε κειμενικού είδους καθώς και ο τρόπος προσέγγισης του λεξιλογίου και των μορφοσυντακτικών φαινομένων
    4. Η παραγωγή γραπτού λόγου. Θα μελετηθούν η προετοιμασία σύνταξης γραπτού κειμένου (προσυγγραφικό στάδιο),η διαδικασία της σύνταξης γραπτού κειμένου στη σχολική τάξη τάξη (συγγραφικό στάδιο) και τα στάδια αξιολόγησης ,διόρθωσης και αυτοδιόρθωσης των μαθητικών κειμένων.

    Ακολουθούν οι διαφάνειες της εισήγησης

    01.GIF
    02.GIF
    03.GIF
    04.GIF
    05.GIF
    06.GIF
    07.GIF
    08.GIF
    09.GIF
    10.GIF
    11.GIF
    12.GIF
    13.GIF
    14.GIF
    15.GIF
    16.GIF
    17.GIF
    18.GIF
    19.GIF
    20.GIF
    21.GIF
    22.GIF
    23.GIF
    24.GIF
    25.GIF
    26.GIF