Για την υλοποίηση της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η ελληνική κοινωνία βιώνει μια πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα ανησυχητική πραγματικότητα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.  Μια πραγματικότητα οδυνηρή όπου, λόγω της πανδημίας του ιού COVID-19, όχι μόνο απειλούνται η ζωή και η υγεία όλων μας αλλά δοκιμάζεται και η αντοχή της κοινωνίας μας.

Ως Δ.Σ. της Συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε. “Ο Περικλής”  εκφράζοντας το σύνολο των μελών μας,  απευθύνουμε αισθήματα ευγνωμοσύνης σε όλους αυτούς που με υψηλό το αίσθημα του καθήκοντος, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, εργάζονται άοκνα για το κοινωνικό σύνολο συμβάλλοντας στην εξασφάλιση πολύτιμων αγαθών όπως είναι η υγεία, η ασφάλεια και η επάρκεια σε βασικά προϊόντα.

Όλοι εμείς οι εκπαιδευτικοί παλεύουμε με όλες μας τις δυνάμεις, με αλληλεγγύη προς τους μαθητές μας και τους γονείς τους  και προβληματιζόμαστε για  το πώς, δεδομένων των δύσκολων συνθηκών και των δομικών περιορισμών, το δημόσιο σχολείο θα σταθεί για άλλη μια φορά πλάι στους μαθητές του, εξασφαλίζοντας μια κατά το δυνατόν επαφή με τη μαθησιακή διαδικασία, η οποία απότομα διεκόπη λόγω της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων.

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας τις υφιστάμενες ψηφιακές δομές του ΠΣΔ. Ωστόσο η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απαιτεί και άλλες σημαντικές προϋποθέσεις για τις οποίες, μέχρι στιγμής, από το Υπουργείο δεν γίνεται κανένας λόγος.

  1. Δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Πάρα πολλά σχολεία, ακόμα, δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
  2. Οι ίδιοι περιορισμοί ισχύουν και για κάποιους εκπαιδευτικούς. Ας μην ξεχνάμε πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των εκπαιδευτικών στα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ, αλλά και λόγω του ότι πολλοί εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μακριά από τις οικογένειές τους έχουν δικαίως την ανάγκη να επιστρέψουν στα σπίτια τους.
  3. Είναι ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας να βρει τρόπο να μη μείνει κανένα παιδί εκτός της διαδικασίας αυτής, γεγονός, που αν δε συμβεί, θα συμβάλει στην ακόμη μεγαλύτερη αναπαραγωγή της κοινωνικής ανισότητας. Σε αυτή τη κατεύθυνση να υλοποιηθούν μορφές μαζικής και απευθείας επικοινωνίας-ενημέρωσης μαθητών και γονιών, προσαρμόζοντας το πρόγραμμα της Δημόσιας Τηλεόρασης (λειτουργία εκπαιδευτικής τηλεόρασης, ειδικά προγράμματα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ, αξιοποίηση παιδικών και εφηβικών κινηματογραφικών ταινιών και θεατρικών παραστάσεων κ.ά.) και Ραδιοφωνίας με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες ανά τάξη και ηλικιακή ομάδα.
  1. Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιήσουν όποια μέθοδο θεωρούν πιο πρόσφορη με βάση την άποψη που έχουν διαμορφώσει για τη λειτουργία της τάξης τους από την καθημερινή επαφή τους με τους μαθητές, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει άλλος πιο αρμόδιος να διαπιστώσει. Κατά συνέπεια θεωρούμε ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν μία ή/και περισσότερες μεθόδους όπως για παράδειγμα: α) επικοινωνία και συνεργασία με τους μαθητές τους μέσω e–mail, β) χρήση του ιστολογίου της σχολικής μονάδας όπου μπορούν να αναρτούν το εκπαιδευτικό υλικό, γ) τις πλατφόρμες που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας, δ) σύγχρονη επικοινωνία με την τάξη μέσω skype, ε) άλλους τρόπους που ενδέχεται να έχουν εφαρμόσει με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες, τον τύπο σχολείο και τον τόπο λειτουργίας του.
  1. Με βάση όλα τα παραπάνω, θεωρούμε ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν πρέπει να θεωρηθεί ότι πραγματοποιείται στο επίπεδο της αναπλήρωσης των μαθημάτων και της κάλυψης της ύλης,αλλά μόνο ως ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο.
  2. Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε όλες τις ηλικίες, καθώς είναι παιδαγωγικά απρόσφορη για τους μαθητές του δημοτικού οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη διαπροσωπικής επαφής και απαιτεί υψηλό αυτοέλεγχο.
  3. Το Υπουργείο πρέπει άμεσα να προβεί στη μείωση της ύλης. Η ανακοίνωση της απόφασηςγια μείωση της ύλης πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου να μην δημιουργείται επιπλέον ψυχολογική φόρτιση των μαθητών και των οικογενειών τους.
  4. Επίσης, είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην αξιοποίηση εργαλείων που προσφέρουν έστω και «αφιλοκερδώς» ιδιωτικές εταιρείες (όπως αρχικά ανακοινώθηκε από το υπουργείο και την Περιφέρεια Αττικής).Η όλη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης πρέπει να γίνει κυρίως μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) με  πιστοποιημένους χρήστες.
  5. Για λόγους ασφαλείας, επιμένουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία φυσική παρουσία στο σχολείο εκπαιδευτικών, για εργασίες που μπορούν να γίνουν εξ αποστάσεως.

Το πρόβλημα λοιπόν είναι εξαιρετικά σύνθετο και αν το Υπουργείο δεν  λάβει υπόψη αυτούς τους περιορισμούς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση  θα οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου άνιση μεταχείριση των μαθητών.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε. “Ο Περικλής”, κάνει σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, για μια ακόμη φορά υπερασπιζόμενοι τον παιδαγωγικό μας ρόλο, θα πράξουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό με τα μέσα που διαθέτουμε εμείς και οι γονείς των μαθητών μας, ώστε να διασφαλιστεί η ισοτιμία και η συμμετοχή όλων στη διαδικασία. Παρ’ όλες τις δυσκολίες, θα είμαστε στην πρώτη γραμμή για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου.

Οι εκπαιδευτικοί έχουμε τη βούληση να συμπαρασταθούμε στους μαθητές και τις μαθήτριές μας την κρίσιμη αυτή στιγμή, όπως άλλωστε το πράξαμε και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και της εφαρμογής των μνημονίων, που σταθήκαμε όχι μόνο παιδαγωγοί αλλά και εμψυχωτές όλων των παιδιών, με συναίσθηση της κοινωνικής μας ευθύνης.

Οι εκπαιδευτικοί στηρίζουμε τους μαθητές μας και το δημόσιο σχολείο

και σε αυτήν την έκτακτη συγκυρία