ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: «Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών - Ευέλικτη Ζώνη»
Δευτέρα, 17 Μαΐου 2004, Αμφιθέατρο Παιδαγωγικού Τμήματος, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αίθουσα «Γ. Μυλωνάς» Ιωάννινα.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ


Προεδρείο: Δημήτρης Μπράτης, Θωμάς Καραγιάννης, Πολυζώης Μπαμπούρας, Βασίλης Παληγιάννης, Θανάσης Γκεσούλης, Στέφανος Τσιάλος

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι εκεί στο τέλος θα σας παρακαλούσα να καθίσετε, για ν' αρχίσουμε, γιατί έχουμε πολλά να πούμε και δεν θα μας πάρει ο χρόνος.
Εκ μέρους του προεδρείου και του Δ.Σ. της ΔΟΕ καλημέρα σε όλους κι ευχόμαστε να έχουμε επιτυχία στη σημερινή μας ημερίδα.
Είναι η τρίτη ημερίδα, που πραγματοποιούμε κατά τη διάρκεια του τρέχοντος συνδικαλιστικού έτους. Προηγήθηκαν οι ημερίδες της Θεσσαλονίκης, του Βόλου και σήμερα εδώ στα Γιάννενα.
Οφείλω να ομολογήσω ότι τα Γιάννενα είναι πρώτα στα γράμματα, αλλά και στη συμμετοχή. Είναι συγκινητική η συμμετοχή σας, που μας αναγκάζει όλους εμάς να καταβάλλουμε προσπάθειες, για να φτιάξουμε ένα σχολείο σύμφωνα με τα οράματα τόσων και τόσων γενιών, σύμφωνα με τις ανάγκες, που έχει σήμερα το δημόσιο λαϊκό σχολείο.
Ειλικρινά, λοιπόν, σας ευχαριστούμε όλους κι επειδή έχουμε πολλά να πούμε θέλω να ευχαριστήσω το Δ.Σ. του τοπικού Συλλόγου και τον Πρόεδρο, Στέφανο Τσιάλο, στον οποίο δίνω ευθύς αμέσως το λόγο για έναν σύντομο χαιρετισμό.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Στέφανος Τσιάλος (Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων Ιωαννίνων)
Αξιότιμοι προσκεκλημένοι μας,
Διερμηνεύοντας τα αισθήματα των χιλίων πεντακοσίων και πλέον συναδέλφων του νομού Ιωαννίνων, σας καλωσορίζω στα Γιάννενα, στην πόλη των θρύλων και των παραδόσεων, την πόλη που γέννησε και ανέδειξε μεγάλους διδασκάλους του γένους και δημιούργησε παράλληλα μια αξιόλογη παράδοση στις τέχνες και τα γράμματα. Μια παράδοση, που συνεχίζεται έως σήμερα, με ποικίλες μορφές εκδηλώσεων στην καθημερινή πνευματική της ζωή, χάρις στις αξιέπαινες προσπάθειες των ανθρώπων του πνεύματος, όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.
Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος αποκτά ιδιαίτερη σημασία και επικαιρότητα, γιατί απαντά θετικά στις συντονισμένες προσπάθεις, που καταβάλλουμε όλοι μας για ένα σύγχρονο, μαθητοκεντρικό, δημιουργικό, ανοιχτό σχολείο στην κοινωνία και τη ζωή. Ένα σχολείο που θα ξεφεύγει από την στείρα απομνημόνευση γνώσεων, θα αναζητά την απελευθέρωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και θ' ανοίγει νέες προοπτικές, νέους ορίζοντες στους πολίτες και την κοινωνία.
Το θέμα δεν είναι, βεβαίως, καινούριο. Δεν αναδείχτηκε ξαφνικά σήμερα. Σήμερα, όμως, προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη στην πρόκληση της νέας πολύπλοκης πραγματικότητας.
Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος με τη σημαντικότατη προσφορά του στα εκπαιδευτικά δρώμενα της πατρίδας μας και ο δάσκαλος Γληνός είχαν ανιχνεύσει τον εν λόγω προβληματισμό και μέσα από τις σελίδες των περιοδικών «Δελτίο του Εκπαιδευτικού Ομίλου» και «Αναγέννηση» περιέγραφαν το σχολείο της ζωής, γιατί και το παιδί είναι ζωή και ζωή θα πει κίνηση, χαρά, δράση, δημιουργία. Περιέγραφαν το σχολείο, που μαθαίνει κανείς πώς να μαθαίνει και που κέντρο της εργασίας είναι το παιδί και ο δάσκαλος βοηθός στο δρόμο του. Το σχολείο, στο οποίο ανοίγεται ένα παράθυρο ελευθερίας, επικοινωνίας και σύνδεσης της σχολικής ζωής με την κοινωνία και την πραγματικότητα.
Σήμερα σ' έναν κόσμο, που συνεχώς μεταβάλλεται, η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης πρέπει να έχει στόχο τη διαμόρφωση ατόμων με συγκροτημένη προσωπικότητα, με κοινωνικές δεξιότητες και σύστημα αξιών ικανών να ενταχθούν δημιουργικά στην κοινωνία της γνώσης, της πληροφορίας, της πολυπολιτισμικότητας και της τεχνολογίας και προς αυτή την κατεύθυνση η καθιέρωση των διαθεματικών προγραμμάτων σπουδών και της ευέλικτης ζώνης προσδιορίζουν μια γενικότερη σχολή παιδαγωγικής σκέψης, που πρέπει να προσεγγίσει το ελληνικό σχολείο, ώστε να μπορέσει ν' αναθεωρήσει και ν' ανατρέψει την πρακτική των στεγανών ανάμεσα σε διδακτικά αντικείμενα και σε βαθμίδες. Για ν' ανταποκριθεί στη δυναμική των σύγχρονων εξελίξεων, το εκπαιδευτικό μας σύστημα, είναι απαραίτητο να εγκαταλείψει το γνωσιοκεντρικό του χαρακτήρα, τον προστακτικό λόγο του δασκάλου, την αποσπασματικότητα και την παθητική απόκτηση γνώσεων. Το σχολείο πρέπει να είναι βιωματικό και δημιουργικό. Χώρος χαράς και ζωής. Κι όχι στερεότυπης διδασκαλίας, για ν' αρχίσουμε, επί τέλους συνάδελφοι, να συζητάμε για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και τον ερευνητικό προσανατολισμό της μάθησης.
Συνάδελφοι και συναδέλφισσες,
Με την οργάνωση της ημερίδας αυτής δεν περιμένουμε να λυθούν, ως δια μαγείας, τα προβλήματα, που σχετίζονται με το θέμα. Απαντάμε, όμως, σε όλους εκείνους που λένε ότι το συνδικαλιστικό κίνημα των δασκάλων δεν έχει άλλα ενδιαφέροντα, παρά μόνο συντεχνιακά και οικονομικά. Αυτός ο κλάδος στη μακρόχρονη ιστορία του, από τις 14 Μάρτη 1922 και παρά τις συμπληγάδες που πολλές φορές έφραζαν το δρόμο του, έχει κάνει πολλά και σημαντικά βήματα, για την επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση του εκπαιδευτικού κι έχει προσφέρει ουσιαστική βοήθεια στην ανύψωση του πνευματικού επιπέδου της χώρας μας. Βήματα, που αξίζει και πρέπει να γίνονται ευρέως γνωστά.
Με τις σκέψεις αυτές, συνάδελφε Πρόεδρε της ΔΟΕ, σας ευχαριστούμε θερμά που επιλέξατε την πόλη μας για την ημερίδα αυτή. Ευχαριστούμε επίσης θερμά, τον Πρύτανη του πανεπιστημίου μας, για τη συμβολή του στη αναβάθμιση του κλάδου μας, καθώς επίσης τους διακεκριμένους εισηγητές των θεμάτων και βέβαια όλους εσάς, που βρεθήκατε σήμερα εδώ, από κάθε γωνιά της πατρίδας μας.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε τον πρόεδρο του τοπικού Συλλόγου. Συνάδελφοι εκεί στο τέλος, αν έχετε την καλοσύνη, κλείστε την πόρτα και καθίστε στις τελευταίες θέσεις, που έχουν μείνει κενές. Θερμά σας παρακαλώ.
Συμφωνούμε, φίλε πρόεδρε, ότι στόχος μας είναι το νέο σχολείο. Ας συμπορευτούμε, λοιπόν, όλοι μαζί γι' αυτό που θέλουμε κι επιδιώκουμε. Το λόγο έχει ο συνάδελφος Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Δημήτρης Μπράτης.

Δημήτρης Μπράτης (Πρόεδρος ΔΟΕ)
Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Κύριε Κοσμήτορα της σχολής Επιστημών Αγωγής
Κύριε Πρόεδρε του παιδαγωγικού τμήματος Δ.Ε.
Κύριε Πρόεδρε του τμήματος Νηπιαγωγών
Κύριοι Πανεπιστημιακοί, μέλη ΔΕΠ του Παν. Ιωαννίνων
Κύριοι αιρετοί εκπρόσωποι του κλάδου στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο
Κύριε Περ. Δ/ντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου
Κύριοι Δ/ντές Εκπαίδευσης, κύριοι σχολικοί σύμβουλοι, κύριοι Προϊστάμενοι
Αγαπητοί συνάδελφοι, πρόεδροι και μέλη των διδασκαλικών Συλλόγων όλης της Χώρας.
Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ο.Ε. σας καλωσορίζω στις εργασίες της σημερινής μας ημερίδας που έχει ως θέμα της: «Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών - Ευέλικτη Ζώνη»
Η ημερίδα αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο μιας σειράς ημερίδων και εκδηλώσεων που διοργάνωσε φέτος η Ομοσπονδία μας, ενόψει και της 73ης Γ.Σ. του κλάδου, που θα γίνει στην Αθήνα από τις 20-22 Ιουνίου.
Συγκεκριμένα πραγματοποιήσαμε το Νοέμβρη στη Θεσσαλονίκη ημερίδα με θέμα: «Τα ιδιαίτερα προβλήματα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», το Μάρτη στο Βόλο ημερίδα με θέμα: «οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», στις 14 και 15 Απρίλη πραγματοποιήσαμε το ετήσιο τακτικό μας συνέδριο στη Ρόδο με θέμα: «Παγκοσμιοποίηση και Εκπαίδευση - το Δημόσιο σχολείο στο νέο περιβάλλον».
Πραγματοποιήσαμε, επίσης, μαζί με την ΟΛΜΕ, στην Αθήνα φέτος, δυο εκδηλώσεις, η μια αφιερωμένη στα 60 χρόνια από το θάνατο του Δημήτρη Γληνού και η άλλη, κατά τη διάρκεια των απεργιακών μας κινητοποιήσεων με θέμα: «Το παρόν και το μέλλον της Δημόσιας Εκπαίδευσης - Οι αγώνες των εκπαιδευτικών», στην οποία συμμετείχαν τα πολιτικά κόμματα και οι κοινωνικοί φορείς της χώρας μας. Τα πορίσματα όλων αυτών των ημερίδων θα αξιοποιηθούν στις Γενικές Συνελεύσεις των Συλλόγων που πραγματοποιούνται τις προσεχείς ημέρες αλλά και στη Γενική Συνέλευση του κλάδου. Ήδη έχουμε αποστείλει στους Συλλόγους τα πρακτικά των Ημερίδων του Βόλου και της Θεσσαλονίκης.
Η μαζική συμμετοχή σας στη σημερινή ημερίδα, όπως και η μαζική συμμετοχή των συναδέλφων στις άλλες περιφέρειες της χώρας, όπου πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχες εκδηλώσεις, δείχνει και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει στη βάση γι' αυτά τα θέματα. Από την πλευρά μας θέλω να σας διαβεβαιώσω, πως θα συνεχίσουμε την πραγματοποίηση τέτοιων ημερίδων γιατί, πιστεύουμε, αγαπητοί φίλοι, ότι στη σημερινή εποχή το συνδικαλιστικό κίνημα, για να ανταποκριθεί στον πολυσύνθετο ρόλο του, έχει ανάγκη από επιστημονικά τεκμηριωμένες και επεξεργασμένες προτάσεις για όλα τα θέματα που απασχολούν την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς. Ήδη το ΙΠΕΜ της ΔΟΕ έχει προγραμματίσει τον προσεχή Οκτώβρη ημερίδα με θέμα: «Το παρόν και το μέλλον των Παιδ. Τμημάτων». Θα ακολουθήσουν αντίστοιχες εκδηλώσεις και στις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας.
Φίλες και φίλοι
Η διαμόρφωση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος είναι το κορυφαίο ζητούμενο για κάθε χώρα που θέλει να ανταποκριθεί στη δυναμική που διαμορφώνει η σύγχρονη πραγματικότητα. Ζητούμενο που επαναπροσδιορίζεται και επαναπροσαρμόζεται συνεχώς, αφενός ανάλογα με την αναπτυξιακή της πορεία στα πλαίσια του διεθνούς ανταγωνισμού και αφετέρου ανάλογα με τα επιτακτικά κοινωνικά αιτήματα που διαμορφώνονται κάθε φορά. Είναι όμως και ζήτημα μεγάλης ευθύνης, εξαιρετικά περίπλοκο και πολυδιάστατο, και κυρίως, πεδίο στο οποίο αντανακλώνται οι διαφορετικές και αντίθετες κοινωνικοπολιτικές, πολιτισμικές και επιστημονικές αντιλήψεις.
Τα κύρια χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, στη σημερινή εποχή, πιστεύω, ότι είναι και τα εξής:

αλλά και:

Οι επιδιωκόμενες αλλαγές οφείλουν να προσανατολίζονται σε μια εκπαίδευση που θα μετεξελίσσεται και θα αναπροσαρμόζεται δυναμικά και αποτελεσματικά, ώστε να ανταποκρίνεται αφενός στις συνεχείς αλλαγές των κοινωνικοπολιτισμικών και οικονομικών δεδομένων και αφετέρου στη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, χωρίς βέβαια να θυσιάζεται η ποιότητα στο βωμό της αποτελεσματικότητας.
Τα νέα δεδομένα που υπάρχουν, διαμορφώνουν, πλέον, και νέα κοινωνικά αιτήματα, που αναιρούν τον παραδοσιακό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος και επιβάλλουν άμεσες και ριζικές αλλαγές στη δομή και στα περιεχόμενα της εκπαίδευσης και κυρίως στο ρόλο του σχολείου. Οι αλλαγές αυτές εκφράζονται κυρίως μέσα από το Αναλυτικό Πρόγραμμα, το οποίο αποτελεί το επιστέγασμα των προθέσεων και των επιλογών της πολιτείας για τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Το Α.Π. εκφράζει μία συγκεκριμένη κοινωνική αντίληψη, πολιτική φιλοσοφία, φιλοσοφία για την αγωγή και το ρόλο του εκπαιδευτικού, του μαθητή και τη μεταξύ τους σχέση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η παραδοσιακή λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος σήμερα στηρίζεται, φίλες και φίλοι, στην πρακτική των διακριτών μαθημάτων. Ο τρόπος επιλογής, οργάνωσης, διάταξης και προσέγγισης της γνώσης, μέσα από τον κατακερματισμό της σε αυτοτελή και ανεξάρτητα διδακτικά αντικείμενα, έχει ως αποτέλεσμα να αναπαράγεται ο δασκαλοκεντρικός, γνωσιοκεντρικός, αποσπασματικός και αποκομμένος από τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, αλλά και των εκπαιδευτικών, χαρακτήρας της εκπαίδευσης. Μια εκπαίδευση που κατ' αυτόν τον τρόπο ούτε στη σημερινή πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται, αλλά ούτε και μπορεί να προετοιμάσει για ένα απαιτητικό, αβέβαιο και με ραγδαίους ρυθμούς μεταβαλλόμενο, μέλλον.
Η σύγχρονη αμφισβήτηση από την επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα του τρόπου δόμησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων (θα υπενθυμίσω το ετήσιο συνέδριο ΔΟΕ - ΠΟΕΔ που έγινε εδώ στα Γιάννενα το 1996 για τα αναλυτικά προγράμματα), τροφοδότησε τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε και στη χώρα μας και οδήγησε στην εκπόνηση από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ), καθώς και του θεσμού της Ευέλικτης Ζώνης (ΦΕΚ 303-4/Β, 13-3-03) που τα συμπληρώνει. Όμως, οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις ή αλλαγές σε μέρη ή στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, συνεπώς και η αναμόρφωση των ΑΠ δεν είναι αποκλειστική δικαιοδοσία ούτε μόνο κοινωνικοπολιτικών δυνάμεων, ούτε μόνον των παιδαγωγικών επιστημών, αλλά συνθετική διαδικασία που διαμορφώνεται από πολιτικές και παιδαγωγικές συνιστώσες. Και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποτελεί αντικείμενο διευρυμένων συζητήσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Από τη σημερινή συζήτηση, φίλες και φίλοι, αναμένουμε να προκύψει όλος αυτός ο προβληματισμός, έστω και αν έπεται της υλοποίησης του θεσμού της Ευέλικτης Ζώνης και της εκπόνησης του Δ.Ε.Π.Π.Σ. και των Α.Π.Σ. και της συγγραφής του σχετικού έντυπου και ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού, που θα διαφωτίσει για τη διαδικασία, τα περιεχόμενα, τη μεθόδευση και τα μέσα, αλλά κυρίως για τους στόχους στους οποίους αποσκοπεί το όλο εγχείρημα της πολιτείας. Επιπρόσθετα, αναγκαίο είναι στον όλο διάλογο να ξεκαθαριστούν και οι προϋποθέσεις μέσω των οποίων θα εξασφαλιστούν οι στόχοι. Έτσι λοιπόν:

θα αποτελέσουν τα θεμέλια που θα θέσουν την προοπτική της ανανέωσης και της μεταρρύθμισης της εκπαίδευσης με ανθρώπινο «πρόσωπο» και όχι «προσωπείο», που πιστεύει στις πανανθρώπινες αξίες και δεν αδιαφορεί για τη σημαντικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και το δικαίωμα αυτοδιάθεσης και αυτοκαθορισμού της στο πλαίσιο της πολύπλοκης, πολυεπίπεδης και συγκρουσιακής δυναμικής του κοινωνικού γίγνεσθαι.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Με την ευκαιρία της σημερινής μας συνάντησης, θα ήθελα να πω, κλείνοντας, και δυο λόγια για τη φετινή πορεία του κλάδου μας. Περισσότερη, βέβαια, συζήτηση θα γίνει στις Γενικές σας Συνελεύσεις, που θα πραγματοποιηθούν στο επόμενο διάστημα καθώς και στη Γ. Συνέλευση του κλάδου.
Η χρονιά που διανύουμε και βαίνει προς το τέλος της, ήταν μια χρονιά που σημαδεύτηκε από τους αγώνες που έκανε η Ομοσπονδία μας και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα (Πρωτοβάθμια - Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια) για την αναβάθμιση της ποιότητας της Δημόσιας Εκπαίδευσης, για βελτίωση του εισοδήματός μας έτσι ώστε να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας και μόνο, για αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ, για καλύτερες συνθήκες εργασίας και κατάργηση της ωρομισθίας με τη δημιουργία νέων οργανικών θέσεων. Με τις κινητοποιήσεις που πραγματοποιήσαμε, διεκδικήσαμε: την υπεράσπιση του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την άμβλυνση των ανισοτήτων, τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, την κατάργηση της διπλοβάρδιας, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και αμοιβές για τους εκπαιδευτικούς. Συμβάλαμε στην καταγραφή και στην ανάδειξη των προβλημάτων της εκπαίδευσης παίρνοντας πρωτοβουλίες και προωθώντας τη συνεργασία των εκπαιδευτικών οργανώσεων, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ισχυρό μορφωτικό, συνδικαλιστικό και κοινωνικό ρεύμα που να μπορεί να διεκδικήσει με αποτελεσματικότητα τα αιτήματά μας. Οργανώσαμε δεκάδες παραστάσεις, συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια στο ΥΠΕΠΘ. Αναδείξαμε τα προβλήματα στα Μ.Μ.Ε. και ενημερώσαμε τους συναδέλφους μας. Απαιτήσαμε την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων στους νεοδιόριστους, τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους. Καταγγείλαμε την κατάτμηση του ωραρίου, που έγινε για να προσληφθούν ωρομίσθιοι αντί αναπληρωτών και ζητήσαμε από τους συλλόγους διδασκόντων να μην αναθέτουν υπερωρίες (όταν οι ώρες δικαιολογούν πρόσληψη αναπληρωτών) καθώς και από τους αιρετούς να μη συναινούν σε ωρομισθίες και υπερωρίες. Στις κινητοποιήσεις και στις διεκδικήσεις μας, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, υπήρξε μια αναγκαστική παρένθεση λόγω των εκλογών της 7ης Μαρτίου. Η παρένθεση αυτή έκλεισε και με την ίδια αποφασιστικότητα θα συνεχίσουμε τον αγώνα για την επίλυση των προβλημάτων μας.
Από τις 8 Μαρτίου έχουμε στον τόπο μας κυβερνητική αλλαγή. Επειδή όλα τα κόμματα στα προγράμματά τους είχαν το ζήτημα της παιδείας ως πρώτη προτεραιότητα, θα ήθελα να επισημάνω ότι η σημερινή κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει απτά δείγματα των προθέσεών της. Πιστεύουμε ότι οι όποιες αλλαγές επιχειρηθούν στο χώρο της Παιδείας, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τις παρακάτω προϋποθέσεις:

Ειν' αλήθεια, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, ότι μέχρι τώρα δεν έχουμε πάρει συγκεκριμένες απαντήσεις, από τη νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ στα αιτήματα που θέσαμε στις δυο συναντήσεις που είχαμε μαζί της. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι έχουμε και μια αρνητική εξέλιξη όσον αφορά την προεκλογική δέσμευση της νέας κυβέρνησης προς τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για μη εξαίρεσή τους από τη ρύθμιση για τους συμβασιούχους του Δημοσίου. Δέσμευση που είχε αναλάβει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σε συνάντηση που είχε μαζί τους στις 4-3-2004. Με την κινητοποίησή μας στις 14 του Μάη διεκδικήσαμε το αίτημα για μη εξαίρεση των αναπληρωτών από τη ρύθμιση για τους συμβασιούχους του Δημοσίου, για κατάργηση του θεσμού των ωρομισθίων, για μαζικούς διορισμούς στην εκπαίδευση, για μονιμοποίηση των αναπληρωτών.
Θέλω, επίσης, να τονίσω για μια ακόμη φορά ότι το αίτημα για επιστημονική, οικονομική και κοινωνική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού παραμένει ανοιχτό και κυρίαρχο και είμαστε αποφασισμένοι να το διεκδικήσουμε και τη νέα συνδικαλιστική χρονιά με όλες μας τις δυνάμεις, όπως πράξαμε και τη φετινή χρονιά.
Δηλώνουμε, επίσης, ότι είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην επαναφορά στην εκπαίδευση αναχρονιστικών, αποτυχημένων και αυταρχικών μέτρων από το παρελθόν, όπως οι γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού και η μονιμότητα των στελεχών της εκπαίδευσης. Μέτρα που όταν δοκιμάστηκαν στο παρελθόν καταδικάστηκαν από το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου.
Θα αναμένουμε, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, τις απαντήσεις της νέας πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ στα αιτήματα που θέσαμε και στη Γενική Συνέλευση του κλάδου θα πάρουμε σημαντικές αποφάσεις για την πορεία μας την επόμενη συνδικαλιστική χρονιά. Γι' αυτό και θέλω να σας καλέσω όλους απ' αυτό το βήμα να συμμετάσχετε ενεργά στις Γενικές Συνελεύσεις των Συλλόγων σας, που γίνονται αυτό το διάστημα και να συμβάλλετε με τον προβληματισμό σας και τις προτάσεις σας, στο να ληφθούν οι καλύτερες αποφάσεις για την παραπέρα πορεία του κλάδου μας.
Ζούμε, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, σε μια εποχή που ως εργαζόμενοι δεχόμαστε μια ολομέτωπη επίθεση από τις δυνάμεις της αγοράς, του κέρδους που έχει ως στόχο να περιορίσει τις διεκδικήσεις μας και να αφαιρέσει κεκτημένα. Εμείς, μπροστά σ' αυτή την επίθεση δεν έχουμε την πολυτέλεια του διαχωρισμού μεταξύ μας. Είμαστε όλοι εργαζόμενοι, όλοι στην ίδια όχθη και φυσικά μπροστά σ' αυτή την επίθεση δεν έχουμε άλλο δρόμο από το δρόμο της ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ και του ΑΓΩΝΑ. Αγώνα με ενότητα και αποφασιστικότητα για να περιφρουρήσουμε και να διευρύνουμε τις κατακτήσεις μας.
Μ' αυτές τις σκέψεις σας καλωσορίζω και πάλι στις εργασίες της ημερίδας και θέλω να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στους εκλεκτούς εισηγητές για την παρουσία τους, στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και ιδιαίτερα στον Πρύτανη για την φιλοξενία καθώς, επίσης, και στο Δ.Σ. του Συλλόγου Δ/Ν Ιωαννίνων για την ουσιαστική συμβολή του στη διοργάνωση της ημερίδας.
Σας ευχαριστώ.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε κι εμείς το συνάδελφο Πρόεδρο της Ομοσπονδίας, που πράγματι έβαλε τα θεμέλια για ένοτνο προβληματισμό και πιστεύω ότι με τις εισηγήσεις, που θ' ακολουθήσουν σε λίγο θα μπορέσουμε να πλησιάσουμε το μεγάλο θέμα που έχει να κάνει με τη διαθεματικότητα και την ευέλικτη ζώνη. Προσυπογράφουμε, βέβαια, όλοι οι παρόντες ότι για να γίνουν όλα αυτά πρέπει να προσεχτεί ο εκπαιδευτικός.
Παρακαλώ στο βήμα ν' ανέλθει ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου ο κύριος Δήμου.

Γεώργιος Δήμου (Πρύτανης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
Συνήθως το βήμα αυτό το έχουν προσαρμόσει στα μέτρα μου, αλλά για χάρη σας σήμερα πήραν το αναλόγιο.
Κύριε Πρόεδρε και μέλη της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, κύριε κοσμήτορα, κύριοι Πρόεδροι των Παιδαγωγικών τμημάτων, αγαπητοί συνάδελφοι και αξιωματούχοι όλων των βαθμίδων και αγαπητοί φοιτητές και φοιτήτριες.
Εκ μέρους του ιδρύματος, που έχω την τιμή να είμαι επικεφαλής, σας καλωσορίζω στο ίδρυμα. Εκφράζω με ιδιαίτερη χαρά τις ευχαριστίες μου γιατί μας επιλέξατε, ως ίδρυμα και ως πόλη για την εκδήλωσή σας αυτή. Επίσης θα ήθελα να τονίσω ότι είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που σήμερα θ' ασχοληθείτε με ένα σημαντικό θέμα, που αφορά τη σύγχρονη εποχή και την προοπτική της εκπαίδευσης.
Πριν, όμως, φτάσω να σας απευθύνω ιδιαίτερα εύσημα γι' αυτήν την εκδήλωση, επιτρέψτε μου να πω δυο λόγια γι' αυτό το θέμα, που αποτελεί αντικείμενο της ημερίδας σας. Έτσι όπως έρχονται αυτή τη στιγμή στο μυαλό μου.
Είναι πολυσυζητημένο κι έχει δηλωθεί σε όλους τους τόνους ότι ζούμε σε μια νέα εποχή, η οποία χαρακτηρίζεται από την ταχύτητα διακίνησης των πληροφοριών, αγαθών, προϊόντων και ανθρώπων. Εν προκειμένω μας ενδιαφέρει και για το θέμα, η διακίνηση των πληροφοριών.
Δεν είναι καινούριο το γεγονός ότι υπάρχουν πολλαπλές πληροφορίες ανεπτυγμένες σε βάσεις δεδομένων στο πλανήτη από πάρα πολλά χρόνια. Ούτε ότι η διακίνησή τους δεν γινόταν. Εκείνο που σημαίνει και συμβαίνει σήμερα είναι η επιτάχυνση, που έχει πάρει αυτή η διαδικασία, δηλαδή η δυνατότητα πρόσβασης στις πληροφορίες μ' έναν άμεσο και ταχύτατο τρόπο.
Αυτό δημιουργεί μία κατάσταση, που δεν μπορεί κανείς να την αντιμετωπίσει ως άτομο. Είναι τόσο μεγάλη η κατάσταση και πολλαπλή, που αυτή τη στιγμή η σωρευτική σκέψη, που είχαμε μέχρι τώρα για τη γνώση και τις πληροφορίες είναι αδιανόητο να μπορέσει, έστω και ελάχιστα, να συγκεντρώσει πληροφορίες. Άρα χρειάζεται μια άλλη προοπτική, μια άλλη δυνατότητα.
Αυτή, λοιπόν, η κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα, δημιουργεί στα άτομα και στις κοινωνίες έναν πολύ μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, που συγκροτείται από πολλές παραμέτρους. Αυτή, λοιπόν, η αβεβαιότητα μας κάνει καθημερινά να μην κοιμόμαστε και ιδιαίτερα στα επόμενα χρόνια. Έτσι, λοιπόν, πρέπει να την αντιμετωπίσουμε.
Εδώ θα πρέπει να κινητοποιηθούν από τους ίδιους τους πολίτες και τις κοινωνίες δύο βασικά, ας μου επιτρέψετε «εργαλεία», η πολιτική και η εκπαίδευση. Μόνο μέσω της πολιτικής, η οποία θα πρέπει να οριοθετήσει και να δημιουργήσει προϋποθέσεις και κατευθύνσεις και να εξασφαλίσει και τους απαραίτητους όρους και πόρους, για να μπορεί να λειτουργήσει η εκπαίδευση και να επιφέρει ουσιαστικές τομές, που να μπορούν τα' άτομα να έχουν λιγότερη αβεβαιότητα απ' αυτή που έχουν σήμερα και από αυτήν που προοπτικά δημιουργείται, αν παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν.
Έτσι λοιπόν απώτερος σκοπός αυτή τη στιγμή είναι να άρουμε την αβεβαιότητα σε τέτοιο βαθμό, που να μπορούμε να ζήσουμε περισσότερο ευτυχισμένοι, απ' ότι διαφαίνεται ότι θα ζήσουμε με αυτή την κατάσταση, που υπάρχει σήμερα.
Σ' αυτή, λοιπόν, την προοπτική το άτομο δεν είναι δυνατό να έχει στο μυαλό του όλη αυτή τη γνώση. Θα πρέπει να υπάρχουν προϋποθέσεις να κατακτά συνεχώς τη γνώση και να την εφαρμόζει καθημερινά.
Άρα απώτερος σκοπός είναι να δημιουργήσουμε στα άτομα αναλυτικά κι ερμηνευτικά πλαίσια, που να τους δίνουν τη δυνατότητα, από την καθημερινή εφαρμογή τους, να καθιστούν αυτά επίκαιρα «εργαλεία» στη διαχρονική πορεία τους κι εδώ χρειάζεται η επεξεργασία των πληροφοριών, ούτως ώστε να προκύψουν αυτά τα μοντέλα.
Έτσι θα μπορέσουμε, πιστεύω, να διαμορφώσουμε μια προσωπικότητα, που να έχει επικοινωνιακή και κοινωνική αρτιότητα, επαγγελματική κατάρτιση σε τέτοιο βαθμό που να μπορεί ν' αντιμετωπίζει τις προκλήσεις μ' ευελιξία κι ένα συγκινησιακό πλαίσιο, που ν' απολαμβάνει γνήσια τη χαρά και να νιώθει έντονα τη λύπη.
Αυτή είναι η προοπτική, που πρέπει να δώσουμε στο σχολείο και νομίζω, ότι είμαστε σε θέση, με τέτοιο είδους ευέλικτα προγράμματα και διαθεματικά, να συγκροτήσουμε μια τέτοια προσωπικότητα με υποδομή, που να της επιτρέπει να λειτουργεί σύγχρονα και με προοπτική. Ειδάλλως θα μας έχει καταλάβει, σε λίγα χρόνια, πολύ μεγάλος πανικός και η ζωή μας θα καταστεί μαρτύριο. Εμείς οι μεγαλύτεροι, εγώ ιδιαίτερα που είμαι μεγαλύτερος από τους περισσότερους εδώ μέσα, κοιτάω το υποδεκάμετρο και βλέπω ότι το προσδόκιμο ζωής είναι το 77 και μου μένει, ούτε μια πιθαμή ακόμα. Οι νεότεροι φροντίστε να ζήσετε αυτό το διάστημα ευτυχισμένοι.
Σε ότι αφορά την ημερίδα, πιστεύω ότι δεν είναι δυνατόν να μην είναι επιτυχημένη και τούτο γιατί; Γιατί όταν συναντώνται ομότεχνοι, είναι επιβεβαιωμένο πολλαπλώς, ότι υπάρχει διάλογος, συζήτηση, προκύπτουν ερεθίσματα, προοπτικές και γι' αυτό το λόγο, όσοι ήρθατε με τις αποσκευές σας σ' ένα επίπεδο σήμερα, αύριο θα φύγετε αναβαθμισμένοι σε προβληματισμούς και σ' ερεθίσματα και αυτό είναι ένα βήμα παραπάνω, αυτό είναι επιτυχία. Ο βαθμός επιτυχίας, αν είναι μικρός ή μεγάλος εξαρτάται από τον τρόπο συμμετοχής και από τα ερεθίσματα που θα σας δώσουν οι εισηγητές. Να είστε καλά.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε κι εμείς τον Πρύτανη, τον κύριο Δήμου. Να συμφωνήσουμε σε κάποιες επισημάνσεις που έκανε, όπως πολιτική, εκπαίδευση, σχολείο και άτομο και παρακαλούμε ν' ανέλθει στο βήμα ο Κοσμήτορας της σχολής των Επιστημών της Αγωγής, ο κύριος Καψάλης Γιώργος, για ένα σύντομο χαιρετισμό.

Καψάλης Γιώργος (Κοσμήτορας της σχολής των Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου μας, κύριε πρόεδρε του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, κύριε πρόεδρε του Παιδαγωγικού τμήματος Νηπιαγωγών, κύριε πρόεδρε της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, κύριε Περιφερειακέ Διευθυντά, κύριοι εκπρόσωποι των αρχών, κύριοι εισηγητές και αγαπητοί συνάδελφοι, κύριοι διευθυντές και προϊστάμενοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, κύριοι σχολικοί σύμβουλοι, κύριε πρόεδρε του Συλλόγου δασκάλων και νηπιαγωγών του νομού Ιωαννίνων. Αγαπητοί εκπαιδευτικοί.
Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση χαιρετίζω τη σημερινή εκδήλωση που διοργανώνει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας. Αυτό οφείλεται, εκτός των άλλων, στη διαπίστωση ότι το Ανώτατο Συνδικαλιστικό Όργανο των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει διευρύνει τη δράση του και στον επιστημονικό τομέα και δεν περιορίζεται αποκλειστικά σε συνδικαλιστικά ζητήματα. Οφείλεται, επίσης, στο εξαιρετικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει η ίδια η θεματική της ημερίδας, που αναφέρεται σε μία πρωτοπόρα εκπαιδευτική δράση, για την οποία, ωστόσο, είναι αναγκαίο οι εκπαιδευτικοί να τύχουν ευρύτερης επιστημονικής ενημέρωσης και επιμόρφωσης.
Και αυτό, γιατί, κατά την άποψη μου, μπορεί πράγματι κατά τα τελευταία χρόνια να έχουν διαμορφωθεί και να έχουν εισαχθεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση πολλές νέες αξιόλογες και καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις, εντούτοις είναι γεγονός ότι αυτές δεν έχουν συνοδευτεί από ανάλογη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα δεδομένα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί συχνά δικαιολογημένες δυσκολίες ή και παρεξηγήσεις στην αφομοίωση και την αξιοποίηση όλων αυτών των παρεμβάσεων εκ μέρους των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφού αυτοί δεν διαθέτουν την ανάλογη επιστημονική ενημέρωση και τεκμηρίωση.
Αναγνωρίζω, επομένως, στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία και έναν τέτοιον ενημερωτικό - επιμορφωτικό χαρακτήρα, με ξεχωριστό ενδιαφέρον και με ιδιαίτερη σημασία.
Ολοκληρώνοντας, θέλω να διαβεβαιώσω ότι θεωρώ ως άριστη και δεδομένη τη συνεργασία της Σχολής μας με τα εκλεγμένα όργανα αλλά και το σύνολο των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Καλή επιτυχία. Σας ευχαριστώ

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε κι εμείς τον κύριο Καψάλη. Παρακαλώ στο βήμα ν' ανέλθει ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο κύριος Κωνσταντίνου Χαράλαμπος.

Κωνσταντίνου Χαράλαμπος ( πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
Κύριε Πρύτανη του Πανεπιστημίου μας, κύριε πρόεδρε της Διδασκαλική Ομοσπονδίας Ελλάδας, και για την οικονομία του χρόνου κυρίες και κύριοι των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, αγαπητοί φοιτητές.
Είναι γεγονός ότι η σύνδεση σχολείου και κοινωνίας είναι αδιαμφισβήτη, αλλά παράλληλα και καθοριστική, ως προς τον τρόπο, με τον οποίο το σχολείο εκφράζει και υλοποιεί τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες της κοινωνίας.
Η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα είναι καταλυτικά σηματοδοτημένη από πολιτικές, οικονομικές και πολιτισμικές παρεμβάσεις, που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τους μια έντονη μεταβλητότητα.
Μια διαπίστωση, που μπορεί να προκύψει, ακόμα και από μια επιφανειακή θεώρηση, είναι ότι το υπαρκτό σχολείο, με την παραδοσιακή του δομή, δεν προσεγγίζει τις ραγδαίες μεταβολές κι επομένως δεν είναι δυνατό να συμπορευτεί με την ταχύτητα, που μεταβάλλεται η κοινωνική πραγματικότητα και η επιστημονική εξέλιξη. Συγχρόνως, ο υφιστάμενος γνωσιοκεντρικός χαρακτήρας του σχολείου, αποδεικνύεται αναποτελεσματικός, αφού η παθητική και περιοριστικά τελεολογική απόκτηση της γνώσης οδηγεί σε αποσπασματικό και κατακερματισμένο γνωστικό αποτέλεσμα.
Παράλληλα η διεθνοποίηση της γνώσης, αλλά και οι απαιτήσεις του ρόλου μας ως κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δρουν επιτακτικά στην κατεύθυνση μιας δυναμικής συμπόρευσής μας με το σύγχρονο μαθησιακό γίγνεσθαι.
Επιπροσθέτως, ως επιστήμονες της αγωγής, διαπιστώνουμε ότι ο επαναπροσδιορισμός των στόχων, των διαδικασιών και του προσανατολισμού του σχολείου, γίνεται πια εκ των πραγμάτων πρώτιστη αναγκαιότητα, καθώς η επιζητούμενη αναβάθμιση του ρόλου του σχολείου καθίσταται πλέον απαραίτητη, όπου πια στο επίκεντρο θα είναι το παιδαγωγικό συμφέρον του μαθητή.
Με βάση την προαναφερθείσα προβληματική, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει ήδη επεξεργαστεί και το Υπουργείο Παιδείας αποδέχτηκε τη σύνταξη ενός νέου Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών, εισάγοντας επιπλέον ως καινοτομία τη διεπιστημονική, διαθεματική προσέγγιση της γνώσης. Η καινοτομία του εγχειρήματος έγκειται στη στοχοθεσία και στις μεθόδους διδασκαλίας και ταυτόχρονα στη δόμηση του περιεχομένου των μαθημάτων
Εκτιμώ ότι το εγχείρημα αυτό αποτελεί κυρίαρχο θέμα της σημερινής ημερίδας, η οποία αποτελεί μια επίκαιρη και εύστοχη δραστηριότητα, που δείχνει ότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, παρακολουθεί, αξιολογεί και παρεμβαίνει με ουσιαστικό τρόπο στα εκπαιδευτικά δρώμενα.
Εκ μέρους μου δεχτείτε τις ειλικρινείς ευχές μου για επιτυχή και γόνιμη περαίωση της ημερίδας και τις προσδοκίες μου για επανάληψη τέτοιου είδους διοργανώσεων, που πραγματικά βοηθούν την επιδιωκόμενη εφαρμογή του συνδυασμού θεωρίας και πράξης. Συγχαρητήρια για τη διοργάνωση και καλή επιτυχία. Σας ευχαριστώ.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε κι εμείς τον κύριο Κωνσταντίνου. Παρακαλώ τον Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ν' ανέλθει στο βήμα.

Σπύρος Πανταζής, Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Κύριε Πρύτανη, κύριε πρόεδρε Κοσμήτορα, κύριοι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών αρχών, κύριοι συνάδελφοι, κύριε πρόεδρε της Διδασκαλική Ομοσπονδίας Ελλάδας, μέλη της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας
Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω τη διοργάνωση της ημερίδας σας, γιατί θα δοθεί η δυνατότητα ν' ακουστούν εισηγήσεις και ν' ανταλλαγούν απόψεις για ένα θέμα βαθύ και σημαντικό, δηλαδή το θέμα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών και απ' ότι ξέρω συζητείται για πρώτη φορά σε μια τέτοια έκταση στο Νομό Ιωαννίνων.
Η πρωτοβουλία σας αυτή, είναι μια πρωτοβουλία, που πιστεύω αξίζει τη συμπαράσταση και τον έπαινο. Τέτοιες πρωτοβουλίες εκφράζουν τον προβληματισμό και την αγωνία του κλάδου των Νηπιαγωγών και των Δασκάλων για την πορεία των εκπαιδευτικών πραγμάτων. Αποτελούν, επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση για την οργάνωση και δημιουργία ενός σύγχρονου προγράμματος διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, από την πολιτεία.
Η διαρκής μεταρρύθμιση, γιατί οι μεταρρυθμίσεις στο μέλλον δεν θα είναι στατικές, απαιτεί μια διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Εύχομαι, λοιπόν, καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας σας. Ευχαριστώ.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε κι εμείς τον κύριο Πανταζή. Θα κλείσουμε τον κύκλο των χαιρετισμών με σύντομο χαιρετισμό από τον κύριο Παπανικολάου Γιώργο, ο οποίος είναι Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Ηπείρου

Γεώργιος Παπανικολάου (Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου)
Συναδέλφισσες - συνάδελφοι, Σεβαστό Προεδρείο.
Σήμερα έχουμε καταλάβει ξεκάθαρα, πόσο έντονα επηρεάζει το δημιουργικό πνεύμα την ανθρώπινη προσωπικότητα, γιατί αναδεικνύει την πλήρη δυναμικότητα της προσωπικότητας των παιδιών και των εφήβων και διατηρεί τη συναισθηματική μας ισορροπία. Η δημιουργικότητα είναι η ελπίδα μας.
Όμως, η δημιουργικότητα δε διδάσκεται, γιατί δεν είναι γνώση και η καλλιέργειά της δε μπορεί να προγραμματισθεί, δεν υπάρχει μαζική "συνταγή" για την ανάπτυξή της. Υπάρχουν, βέβαια, προσπάθειες που φαίνονται θετικές και αυτές ακριβώς θέλουμε να ενθαρρύνουμε με την ευέλικτη ζώνη και τη δια θεματική προσέγγιση των μαθημάτων, η οποία δεν ταυτίζεται, οπωσδήποτε, με τη διεπιστημονική προσέγγιση.
Οι ξεχωριστοί επιστημονικοί κλάδοι και οι διάφορες θεωρίες μας δίνουν πληροφορίες για επιμέρους φαινόμενα, ενώ η διαθεματική συστηματική προσέγγιση δίνει τη δυνατότητα να εξετασθεί ένα θέμα συνολικά. Παρακάμπτεται ο κατακερματισμός, οι επιπτώσεις της εξειδίκευσης και το χάος από την υπερπληθώρα των πληροφοριών, που μοιάζουν συχνά αντιφατικές.
Οφείλουμε να βοηθήσουμε το μαθητή να ανακαλύψει τα χαρίσματά του, το ταλέντο του σε κάτι, να κινήσουμε την περιέργεια και το ενδιαφέρον ανιχνεύοντας τον κόσμο, που τον περιβάλλει, μέσα στην καθολικότητά του, ξεπερνώντας τη μονομέρεια της εξειδίκευσης και συμβάλλοντας, έτσι, στην ομαλή κοινωνικοποίηση.
Θεματικές ενότητες, όπως ο πολιτισμός, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η πολυπολιτισμικότητα, η ισότητα των δύο φύλων, οι επιστήμες, το φυσικό περιβάλλον, η οικονομία, τα ναρκωτικά, ο αθλητισμός και το ολυμπιακό ιδεώδες, η κυκλοφοριακή αγωγή, η σχολική ζωή και το οικογενειακό περιβάλλον βοηθούν τη σύνδεση με τη σύνθετη πραγματικότητα.
Γενικά ενθαρρύνουμε το μαθητή να συμμετέχει, να ρωτάει, να αμφιβάλλει, να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να αναπτύσσει δραστηριότητες, να συνδέουμε διαρκώς την τυπική με την άτυπη γνώση. Προσπαθούμε να ξεφύγουμε από τη γνώριμη στατικότητα και την πλήξη της σχολικής τάξης, που σκοτώνει κάθε σκίρτημα δημιουργικότητας και φαντασίας.
Μαθητές, μαθήτριες και δάσκαλοι των Σχολείων της Περιφέρειας Ηπείρου μας εξέπληξαν ευχάριστα με τις πρωτότυπες και ποιοτικές δραστηριότητες, που ανέπτυξαν στα πλαίσια των προγραμμάτων της ολυμπιακής παιδείας, της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, της προώθησης της ισότητας των δύο φύλων και της ευέλικτης ζώνης και ανοίγω μια παρένθεση ιδιαίτερα για την Ευέλικτη Ζώνη, θα πρέπει να το πω ως Περιφερειακός Διευθυντής, παρά τον ελλιπή συντονισμό εκ μέρους των υπευθύνων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν με ζήλο και μεράκι, πέρα από το ωρολόγιο πρόγραμμα, αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο, ότι όλοι μαζί, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, μπορούμε να κάνουμε το σχολείο πιο ανθρώπινο και ευέλικτο. Οι καινοτόμες δράσεις σε συνδυασμό, πάντα, με το παραδοσιακό σχολικό μοντέλο ανοίγουν νέους δρόμους, αρκεί να θέλουμε να τους περπατήσουμε. Χρειάζεται πάθος γι' αυτό που κάνουμε, προσωπικό ενδιαφέρον, άρνηση του εφησυχασμού και της ραστώνης, φαντασία, μεράκι και αυτομόρφωση. Θέλουμε και μπορούμε να βάλουμε χρώμα στα όνειρα των παιδιών, ώστε ο ενήλικος κόσμος τους να είναι ανθρώπινος και πολιτισμένος. Η ευθύνη, αλλά και η πρόκληση είναι δική μας.
Η επιλογή από τη ΔΟΕ του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών και της ευέλικτης ζώνης ως αντικείμενο της σημερινής ημερίδας αποδεικνύει τον σοβαρό προβληματισμό της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και την προσπάθεια της να αγκαλιάσει το καινούργιο και να θέσει ερωτήματα, αφού αυτή καλείται να σηκώσει το βάρος της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης.
Σας εύχομαι επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών της ημερίδας. Σας ευχαριστώ

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Πολυζώης Μπαμπούρας (Γενικός Γραμματέας ΔΟΕ)
Ευχαριστούμε τον Περιφερειακό Διευθυντή. Να ενημερώσω ότι στην εκδήλωση μας παρευρίσκονται και χαιρετίζουν τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων. Λόγω του ότι δεν έχει φτάσει ακόμη στην πόλη των Ιωαννίνων ο κύριος Ματσαγγούρας το πρόγραμμα αλλάζει κατά τι. Θα παρακαλέσω τον κύριο Σπύρο Πανταζή, Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων να ξεκινήσει με τη δική του εισήγηση. Το θέμα της «Η προοπτική της Διαθεματικής Προσέγγισης της μάθησης στην Προσχολική Εκπαίδευση»

Σπύρος Πανταζής (Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
Η εισήγηση του κ. Παναζή είναι σε μορφή pdf, για να την κατεβάσετε πατήστε εδώ.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Πολυζώης Μπαμπούρας (Γενικός Γραμματέας ΔΟΕ)
Επειδή υπάρχει το πρόβλημα με τον κύριο Ματσαγγούρα, το πρόγραμμα θα διαφοροποιηθεί. Θα έχουμε αμέσως τώρα την εισήγηση από το ΙΠΕΜ - ΔΟΕ. Θα συνεχίσουμε με την εισήγηση του συναδέλφου Πέτρου Μενδώνη και ο κύριος Ματσαγγούρας θα εισηγηθεί μετά το διάλειμμα μαζί με το συνάδελφο Θωμά Κασελούρη.
Να υπενθυμίσω σε όλους τους συναδέλφους, που παρευρίσκονται στην αίθουσα, ότι μπορείτε να καταγράφετε από τώρα ερωτήσεις, τις οποίες θα θελήσετε να υποβάλετε στην συνέχεια της διαδικασίας στους εισηγητές και βεβαίως αυτές θα πρέπει να κατατεθούν στο Προεδρείο πριν από την έναρξη της διαδικασίας ερωτήσεων τοποθετήσεων.
Να σας κοινοποιήσω επίσης ότι παρευρίσκεται το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ Θανάσης Τσιριγώτης, τον ευχαριστούμε γι' αυτό και ιδιαίτερα για την αδιάλειπτη, μέχρι τώρα, παρουσία το στις ημερίδες μας.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Λαμπρίνα Γιώτη (Μέλος του Δ.Σ. του ΙΠΕΜ - ΔΟΕ)
Η εισήγηση της κας Γιώτη είναι σε μορφή pdf, για να την κατεβάσετε πατήστε εδώ.

Πολυζώης Μπαμπούρας (Γενικός Γραμματέας ΔΟΕ)
Ευχαριστώ πολύ τη συναδέλφισσα Λαμπρίνα Γιώτη, από το ΙΠΕΜ. Το ΙΠΕΜ κάνει δουλειά και θ' αποδειχτεί σύντομα και από τις εκδόσεις, που θα έχετε σύντομα στα χέρια σας.
Παρευρίσκεται ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ, κύριος Μπαντούλας Μιχάλης και τον ευχαριστούμε για την παρουσία του.
Παρακαλώ το συνάδελφο Πέτρο Μενδώνη, εκπρόσωπο του Παιδαγωγικού Ομίλου των Παρεμβάσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να μας παρουσιάσει την εισήγησή του, με θέμα: «Ριζοσπαστική Παιδαγωγική: μέσα από τους θεσμούς ή μέσα από το κίνημα;». Παρακαλώ το συνάδελφο να παραμείνει στο χρόνο του, αν είναι αυτό δυνατό.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Πέτρος Μενδώνης (εκπρόσωπος του Παιδαγωγικού Ομίλου των Παρεμβάσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης)
Η εισήγηση του κ. Μενδώνη είναι σε μορφή pdf, για να την κατεβάσετε πατήστε εδώ.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Θωμάς Καραγιάννης (Αντιπρόεδρος ΔΟΕ)
Να ευχαριστήσουμε κι εμείς το συνάδελφο, Πέτρο Μενδώνη, εκπρόσωπο του Παιδαγωγικού Ομίλου των Παρεμβάσεων, για την εισήγησή του, γιατί πράγματι, με ανησυχίες, με προβληματισμούς κι ερεθίσματα, πιστεύω θα δώσει την ευκαιρία σε όλους μας να κουβεντιάσουμε στο δεύτερο μέρος.
Συνάδελφοι εδώ θα σταματήσουμε για δεκαπέντε λεπτά. Όταν λέμε δεκαπέντε εννοούμε δεκαπέντε και θα συνεχίσουμε με τις εισηγήσεις του κυρίου Κασσελούρη και του κυρίου Ματσαγγούρα. Σας παρακαλώ σε δεκαπέντε λεπτά να είμαστε όλοι στην αίθουσα.

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ