Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΟΥ CELESTIN FREINET
ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ "L’ ECOLE BUISSONNIER
"

ΑγγελικÞ Ι. ΚορκοβÝλου (angkork2@yahoo.gr)

Εκπαιδευτικüς ΠρωτοβÜθμιας Εκπαßδευσης,

Θρασυβοýλου 17, 15234, ΧαλÜνδρι Ν. ΑττικÞς

 

Περßληψη

Η εξοικεßωση των παιδιþν με τα οπτικοακουστικÜ μÝσα, απü τη νηπιακÞ τους Þδη ηλικßα, εßναι μια πραγματικüτητα.Η γλþσσα της κινοýμενης εικüνας εßναι γνωστÞ και ο κινηματογρÜφος ως μÝσο μÜθησης, αισθητικÞς καλλιÝργειας, επικοινωνßας, κοινωνικοποßησης και διαπλÜτυνσης των πνευματικþν οριζüντων των παιδιþν, παßζει σημαντικü ρüλο στη ζωÞ τους. Η αναφορÜ σε αυτÝς τις διαστÜσεις αποτελεß τον στüχο της Ýνταξης του κινηματογρÜφου στο σχολεßο με σκοπü την ανÜπτυξη στο Ýπακρο της προσωπικüτητας του παιδιοý. Η χρÞση συγκεκριμÝνων ταινιþν, κατÜλληλων για κÜθε βαθμßδα της εκπαßδευσης, μπορεß να βοηθÞσει τα μÝγιστα τη διδασκαλßα, εφüσον η ταινßα εßναι για τον κινηματογρÜφο, üτι εßναι το βιβλßο για τη λογοτεχνßα. Η ταινßα LEcole Buissonnier (Το Σκασιαρχεßο) του Jean Paul Le Chanois, βασßζεται στη ζωÞ και στις απüψεις του γÜλλου παιδαγωγοý και μεταρρυθμιστÞ σε θÝματα εκπαßδευσης Celestin Freinet, τα κýρια σημεßα της θεωρßας του οποßου εßναι: κÜθε παιδß ως ξεχωριστÞ προσωπικüτητα πρÝπει να μÜθει να εκφρÜζεται ελεýθερα και η εκπαßδευση να μην εßναι αποκομμÝνη απü την κοινωνικÞ πραγματικüτητα. Στο πλαßσιο αυτü εισÞγαγε πρþτος τις νÝες τεχνολογßες της εποχÞς του (τυπογραφßα, ραδιüφωνο, κινηματογρÜφο) στο σχολεßο. Κατ´αναλογßα,στη σημερινÞ εποχÞ, η εκπαßδευση στον κινηματογρÜφο μπορεß να εßναι κßνητρο για μÜθηση, αισθητικÞ απüλαυση, κινητοποßηση συναισθημÜτων, συνεργατικüτητας και επικοινωνßας στη σχολικÞ ζωÞ.

 

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η εκπαßδευση στον κινηματογρÜφο εντÜσσεται στην ευρýτερη εκπαßδευση στα ΜΜΕ. Η αναγκαιüτητα της εκπαßδευσης αυτÞς προκýπτει απü την αυξανüμενη σημασßα των ΜΜΕ στην κοινωνικÞ ζωÞ, ιδιαßτερα στη ζωÞ των παιδιþν και των νÝων, με την Üποψη üτι αντß να τα καταδικÜζουμε Þ να εξυμνοýμε τη δýναμÞ τους, εßναι προτιμüτερο να τα αναγνωρßζουμε ως μÝρος της σýγχρονης κουλτοýρας και, τÝλος, üτι η μη σýνδεση του σχολεßου με τις σýγχρονες εξελßξεις στην κοινωνßα αποτελεß ανασταλτικü παρÜγοντα στην προετοιμασßα των παιδιþν για τη μελλοντικÞ τους ζωÞ ως ενηλßκων. Αυτü εßναι γενικÜ το πλαßσιο που Ýθεσε η UNESCO στο συνÝδριο που διοργανþθηκε στο Παρßσι το 2008 (Κοýρτη, 2008).

ΕπειδÞ η εκπαßδευση στον κινηματογρÜφο περιλαμβÜνει τüσο την εκπαßδευση με ταινßες, üσο και την παραγωγÞ ταινιþν απü τα ßδια τα παιδιÜ, προûποθÝτει κατ’ αρχÜς συγκεκριμÝνο θεσμικü πλαßσιο. Επßσης, βασικÞ ανÜγκη εßναι η εκπαßδευση των εκπαιδευτικþν και η γνþση της κοινωνικÞς και πολιτισμικÞς ταυτüτητας των μαθητþν.

1.1. Εκπαßδευση με κινηματογραφικÞ ταινßα

Η ταινßα, την οποßα επιλÝξαμε  να προσεγγßσουμε, προβÜλλει τις παιδαγωγικÝς απüψεις του ΣελεστÝν ΦρενÝ και θα μποροýσε να χρησιμεýσει και ως παρÜδειγμα για τον τρüπο εργασßας στο σχολεßο. Η εκπαιδευτικÝς απüψεις του ΦρενÝ καλýπτουν  üλο το φÜσμα της εκπαßδευσης, απü το νηπιαγωγεßο Ýως το πανεπιστÞμιο και την εκπαßδευση ενηλßκων. Στηρßζονται στην παιδαγωγικÞ της εργασßας, στη συνεργατικÞ μÜθηση, στη «φυσικÞ μÝθοδο» (Gestalt), στη μÝθοδο: πεßραμα-λÜθος-ανατροφοδüτηση και στα ΚÝντρα ΕνδιαφÝροντος. Ο ΦρενÝ χρησιμοποßησε ως κÝντρο ενδιαφÝροντος στο σχολεßο του, κυρßως, το σχολικü τυπογραφεßο. Κατ’ αναλογßα, σÞμερα,  θα μποροýσαμε να χρησιμοποιÞσουμε τον κινηματογρÜφο. Ο ΦρενÝ ξεκßνησε απü Ýνα συγκεκριμÝνο «κÝντρο ενδιαφÝροντος», αυτü του τυπογραφεßου και της Ýντυπης αυτοÝκφρασης των μαθητþν. Ο μαθητÞς μαθαßνει κατασκευÜζοντας χρÞσιμα πρÜγματα Þ προσφÝροντας χρÞσιμες υπηρεσßες. Η εργασßα παρÝχει συνεργατικüτητα, που εκτüς απü διδακτικÞ εßναι και ηθικÞ προτεραιüτητα.   Το παιδß ασκεßται αρχικÜ στο να ελÝγχει το χÝρι και το μολýβι του και μüνο üταν θα αρχßσει να ελÝγχει και την τεχνικÞ του, το σχÝδιü του θα γßνει Ýκφραση. Ο ΦρενÝ εφÜρμοσε τις απüψεις του με την τυπογραφßα και εμεßς προτεßνουμε τη δημιουργßα μιας ταινßας.

 

1.2. Τα κýρια σημεßα της παιδαγωγικÞς του ΦρενÝ

Αυτü που καθορßζει τη ζωÞ των ανθρþπων, αυτü που προκαλεß και προσανατολßζει τις σκÝψεις τους, αυτü που δικαιþνει την ατομικÞ και κοινωνικÞ τους συμπεριφορÜ εßναι η εργασßα, που εßναι η βασικÞ κινητÞρια δýναμη, στοιχεßο προüδου και αξιοπρÝπειας, σýμβολο ειρÞνης και αδελφοσýνης.

Ο πραγματικüς παιδαγωγικüς στüχος εßναι το κÜθε παιδß να αναπτýξει στο Ýπακρο την προσωπικüτητÜ του στους κüλπους μιας ορθολογικÞ κοινüτητας που την εξυπηρετεß και το εξυπηρετεß. Αυτü δεν εßναι παρÜ Ýνα ιδανικü, που ωστüσο δε θεωρεß μÜταιο να εκθÝσει.

Πολý βασικü εßναι το πλÜνο εργασßας, με το οποßο το παιδß εßναι ελεýθερο μÝσα στο πλαßσιο ορισμÝνων φραγμþν, που απü πριν Ýχει υπολογßσει και αποδεχτεß. Η εργασßα εßναι πολý σημαντικÞ για το παιδß εφüσον  μÝσα στην οικογÝνεια αποχτÞθηκε η συνÞθεια να μην ανατßθεται εργασßα στα παιδιÜ. «Εßναι νωχελικοß βασιλιÜδες που τους χαρßζουν αποκλειστικÜ, παιχνßδια».

Οι τεχνικÝς συμβουλÝς του σχολεßου εργασßας μπορεß να παραπλανÞσουν και να αποθαρρýνουν τους εκπαιδευτικοýς αν δεν βασßζονται σε παιδαγωγικÝς σταθερÝς.

Στο σχολεßο του,μια μÝρα την εβδομÜδα, οι τελευταßες þρες Þταν αφιερωμÝνες σε μια κινηματογραφικÞ προβολÞ με ταινßες που Ýστελνε η ΣυνεργατικÞ ΤαινιοθÞκη.  Επßσης,  η CEL (Cooperative de lEuseignement Laic-Συνεταιρισμüς ΛαßκÞς Εκπαßδευσης) εßχε δημιουργÞσει τρεις ψυχαγωγικÝς ταινßες για παιδιÜ, τις οποßες ενοικßαζε στα σχολεßα. ΥπÞρχε, επßσης, και μια κινηματογραφικÞ μηχανÞ, με την οποßα κινηματογραφοýσαν στιγμιüτυπα της  σχολικÞς ζωÞς και κυρßως των εξüδων στην εξοχÞ. Οι ταινßες αυτÝς αποτελοýσαν ζωντανÞ και ανÜγλυφη Ýκφραση της ζωÞς τους. Γι αυτü και διÝθεταν, üπως Üλλωστε και τα κεßμενÜ τους τερÜστια υποβλητικÞ δýναμη (ΦρενÝ, 1977).

Πρþτος αυτüς, λοιπüν, επεδßωξε να εισÜγει τις νÝες τεχνολογßες της εποχÞς εκεßνης στην εκπαßδευση, την  τυπογραφßα και το ραδιüφωνο. Δημιοýργησε τυπογραφεßο στην τÜξη και καθιÝρωσε την διασχολικÞ αλληλογραφßα. Το σπουδαßο εßναι üτι χρησιμοποßησε τον κινηματογρÜφο στο σχολεßο το 1926.

2. ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΤΟ ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ

Η ταινßα γυρßστηκε το 1949 απü τον σκηνοθÝτη Jean-Paul Le Chanois και Ýχει αποσπÜσει 30 διεθνÞ βραβεßα. Εßναι ασπρüμαυρη και διαρκεß 90 λεπτÜ. Στην ΕλλÜδα η πρþτη προβολÞ της ταινßας Ýγινε μüλις τον ΝοÝμβριο του 2010, ενþ, πρüσφατα, υιοθετÞθηκε απü την κινηματογραφικÞ επιτροπÞ του ΟΗΕ ως Ýργο τÝχνης, που αποτελεß Ýναν ýμνο για τα Ανθρþπινα Δικαιþματα.Το σενÜριο βασßζεται στη ζωÞ και στις απüψεις του γÜλλου παιδαγωγοý και μεταρρυθμιστÞ σε θÝματα της εκπαßδευσης ΣελεστÝν ΦρενÝ (1896-1966). ΣυγκεκριμÝνα,  καταγρÜφεται ο πρþτος χρüνος της εκπαιδευτικÞς πορεßας του ΦρενÝ, το 1920, στην πüλη Bar-sur-Loup, üπου εφÜρμοσε για πρþτη φορÜ τις παιδαγωγικÝς του αντιλÞψεις. Τα κýρια σημεßα της θεωρßας του, üπως αναφÝραμε,  εßναι üτι κÜθε παιδß εßναι μια ξεχωριστÞ προσωπικüτητα που πρÝπει να μÜθει να εκφρÜζεται ελεýθερα, καθþς και üτι η εκπαßδευση δεν εßναι αποκομμÝνη απü την κοινωνικÞ πραγματικüτητα. Ο ρüλος του εκπαιδευτικοý εßναι να βοηθÞσει τα παιδιÜ να βρουν μüνα τους τον δρüμο της γνþσης.

2.1 Η υπüθεση και η θεματολογßα της ταινßας

¸νας προοδευτικüς δÜσκαλος πηγαßνει να εργαστεß σε μια μικρÞ πüλη. ΣυναντÜ πολλÜ εμπüδια στο Ýργο του, στο τÝλος, ωστüσο, δικαιþνεται εφüσον οι μαθητÝς του Ýχουν μÜθει πολλÜ πρÜγματα, Ýχουν εργαστεß πολý και ανταποκρßνονται με επιτυχßα  στα κρατικÜ διαγωνßσματα. Θα μποροýσαμε να  ποýμε üτι ο δÜσκαλος Ýκανε το σχολεßο δημιουργικü, σχολεßο που αξιοποιεß το δυναμικü του,  σχολεßο που αναδεικνýει τα ταλÝντα των μαθητþν, σχολεßο  που πραγματþνει τις αρχÝς της ελευθερßας, της δημοκρατßας, της ισüτητας   και γενικÜ τα Δικαιþματα του ανθρþπου. Σχολεßο μοντÝρνο, σχολεßο εργαστÞρι, σχολεßο για το λαü.

ΕνδιαφÝρον παρουσιÜζει ο «χειρüτερος» μαθητÞς της τÜξης, ο οποßος στο τÝλος αποδεικνýεται συγκινητικÜ þριμο και σκεπτüμενο Üτομο. ¼ταν ο μαθητÞς επισημαßνει στους εξεταστÝς του üτι «¼λοι οι Üνθρωποι γεννιοýνται ßσοι και εßναι ßσοι» δεν επικαλεßται μüνο τη  διακÞρυξη των δικαιωμÜτων του ανθρþπου της ΓαλλικÞς ΕπανÜστασης, αλλÜ και τους μεγÜλους διαφωτιστÝς της Γαλλßας, Βολταßρο, Ρουσσþ, ΜοντεσκÝ κλπ. ΠαρÜλληλα, πλαγßως και συγκεκαλυμμÝνα λÝει στους δασκÜλους και επιφανεßς του χωριοý πως εßναι üχι Üδικοι αλλÜ, κυρßως, αγρÜμματοι, εχθροß της πατρßδας τους, που τη στεροýν απü τη δραστηριüτητα των παιδιþν της. Το üτι ο μαθητÞς δεν Þξερε üλες τις απαντÞσεις στις εξετÜσεις, εßναι ιδιαιτÝρως σημαντικü γιατß Ýτσι υπεραμýνεται των δικαιωμÜτων και εκεßνων που δεν εßναι μορφωμÝνοι αλλÜ Ýχουν το δικαßωμα να αναπτýξουν τις  ικανüτητες και τις δεξιüτητες τους. Επßσης, τονßζεται üτι εκεßνοι που δεν Ýχουν τßποτα, εýκολα παρασýρονται Ýξω απü το κοινωνικü περιβÜλλον στο περιθþριο, ενþ, κÜλλιστα θα μποροýσαν να αξιοποιηθοýν. Ο νεαρüς αντιÞρωας, βρþμικος και κακοφτιαγμÝνος στην αρχÞ, μεταμορφþνεται σε κýριο με τρüπους και σθÝνος στο τÝλος που  βÜζει στη θÝση τους üλους αυτοýς που Þρθαν να διασκεδÜσουν εις βÜρος τους. ΕπιπλÝον, η διαφορÜ στην εξωτερικÞ εμφÜνιση του εξεταζüμενου μαθητÞ εßναι δεßγμα της εσωτερικÞς  του αλλαγÞς.  

ΦυσικÜ, υπÜρχει πÜντα ο Üλλος πüλος  που στηρßζεται στην αντßδραση. Η  ηγεσßα της μικρÞς πüλης, οι κοινωνικÜ ανþτεροι, ενδιαφÝρονται μüνο για το προσωπικü τους κÝρδος, το συμφÝρον, και εγκληματικÜ, üχι μüνο αδιαφοροýν, αλλÜ παρεμποδßζουν τους Üλλους να προοδεýσουν, οχυρωμÝνοι πßσω απü τη δÞθεν ανικανüτητÜ τους. Ο παλιüς δÜσκαλος εßναι το Ýνα παρÜδειγμα, ο οποßος προσηλωμÝνος στο γρÜμμα του νüμου, δεν παραδÝχεται τßποτα που μπορεß να τον βγÜλει απü την αδρÜνειÜ του με την παραδεδομÝνη μÝθοδο   διδασκαλßας του. Το Üλλο παρÜδειγμα εßναι ο παλαιοπþλης, ο οποßος εκμεταλλευüμενος την ανÝχεια και την Üγνοια των χωριανþν, στην ουσßα τους κλÝβει. Και επιπλÝον μισεß και τους Üντρες και τις γυναßκες και ιδιαιτÝρως τα παιδιÜ, αυτüς που δεν Ýχει οικογÝνεια παρÜ μüνο χρÞματα. ΚατÜ την ÜποψÞ του τα αγüρια θα γßνουν «τεμπÝληδες», «φαντÜροι», «κερατÜδες». Μ’ αυτÝς τις λÝξεις Ýχει καταργÞσει τη ζωÞ, την πατρßδα και την οικογÝνεια, πρÜγματα ιερÜ στο üνομα των οποßων Ýχει χυθεß ποτÜμι το αßμα.

Οι Üλλοι, επειδÞ ενοχλοýνται κυρßως, και, επειδÞ αρνοýνται καθετß νÝο, αντιδροýν. Κι üμως τα παιδιÜ αυτÜ, που τα λÝνε  αλητÜκια, Ýχουν και ταλÝντα και ευαισθησßες. Και φυσικÜ το πιο αντιδραστικü εßναι αυτü που, παρÜ την ημιμÜθειÜ του, θα περÜσει στις εξετÜσεις γιατß θα υπενθυμßσει στους γηραιοýς και προκατειλημμÝνους εξεταστÝς, αλλÜ και στους εχθρικοýς  προκρßτους της μικρÞς κοινωνßας üτι η μεγÜλη ΓαλλικÞ ΕπανÜσταση  Ýγινε για τα Δικαιþματα üλων των ανθρþπων που γεννιοýνται ßσοι και εßναι ßσοι. Και δεν εßναι δυνατüν üλοι να ξÝρουν τα πÜντα στον ßδιο βαθμü, οýτε εßναι αυτü αναγκαßο για να ζÞσει μια κοινωνßα. ΑλλÜ, σημασßα Ýχει και η πιο μικρÞ λεπτομÝρεια που βÜζει σε κßνηση το ανθρþπινο μυαλü, απü τη συνταγÞ πþς μαγειρεýονται τα σαλιγκÜρια, μÝχρι το πþς τυπþνεται μια εφημερßδα, πþς γρÜφεται Ýνα Üρθρο, πþς δουλεýει Ýνας μÜστορας (πρþτη ýλη και τα χÝρια μου εßπε ο απλüς τσαγκÜρης). ΜπροστÜ και πßσω απü üλους αυτοýς βρßσκεται ο δÜσκαλος που στÜθηκε στο πνεýμα και τον τüνο του Αναλυτικοý ΠρογρÜμματος αλλÜ εξþθησε τα παιδιÜ καθÝνα προς την κατεýθυνση που Ýβλεπε πως εßχε κλßση και ενδιαφÝρον. Και üταν το παιδß αφÞνεται να δρÜσει, τüτε αναγνωρßζει και τους Üλλους και τον εαυτü του.

Ο τελικüς λüγος που απευθýνει ο νεαρüς στους εξεταστÝς του, üχι μüνο ξαναφÝρνει στην επιφÜνεια τις μεγÜλες αξßες για τις οποßες αγωνßστηκε ο γαλλικüς λαüς, αλλÜ και τις χριστιανικÝς.  Οι αρχÝς της ΓαλλικÞς ΕπανÜστασης: Ελευθερßα: τα παιδιÜ ελεýθερα απü την απειλÞ του βαθμοý και της τιμωρßας θα δουλÝψουν πÜνω σε ü,τι τα ευχαριστεß. Αδελφοσýνη: τα παιδιÜ θα συνεργαστοýν με ομüνοια. Ισüτητα: η πρþτη πρÜξη του δασκÜλου εßναι η κατÜργηση της Ýδρας. Και οι τρεις αυτÝς αρχÝς καταπατþνται απü τους εξÝχοντες του τüπου.

2.2. Προτεινüμενος διδακτικüς σχεδιασμüς

Η επεξεργασßα της ταινßας στην τÜξη προτεßνεται ως Ýναυσμα για την κßνηση του ενδιαφÝροντος των μαθητþν για την εκπαßδευση στον κινηματογρÜφο.  Ο προτεινüμενος διδακτικüς σχεδιασμüς αφορÜ üλα τα διδακτικÜ αντικεßμενα και μεταξý αυτþν και τον κινηματογρÜφο.

ΚατÜ την ΑλεξÜνδρα Κουλουμπαρßτση θα πρÝπει να λÜβουμε υπüψη συγκεκριμÝνα δομικÜ στοιχεßα που συνδÝονται μεταξý τους με συστημικÞ αλληλεξÜρτηση. Στην αρχÞ πρÝπει να γßνει αναφορÜ και ανÜλυση του θÝματος και κατüπιν ορισμüς του παιδαγωγικοý πλαισßου, δηλαδÞ πüσες διδακτικÝς þρες θα διαρκÝσει το σχÝδιο εργασßας που ετοιμÜσαμε και ποιος εßναι ο στüχος μας (το üραμα και η παιδαγωγικÞ αποστολÞ της διδασκαλßας). ΠρÝπει να γßνει σαφÞς καθορισμüς του χρüνου της διδασκαλßας. Γßνεται ανÜλυση της φιλοσοφßας της κινηματογραφικÞς ταινßας και διευκρινßζεται η θÝση της στο Αναλυτικü Πρüγραμμα. Οφεßλουμε να αναλýσουμε τα χαρακτηριστικÜ των μαθητþν (αναπτυξιακÜ, ψυχολογικÜ, βιολογικÜ) και η βαθμßδα εκπαßδευσης.

Οι διδακτικοß στüχοι δε χρειÜζεται να εßναι πολλοß οýτε υπερβολικÜ φιλüδοξοι, εφüσον η εκπαßδευση στον κινηματογρÜφο εßναι Ýνα νÝο αντικεßμενο, χρειÜζεται üμως να γßνουν σαφεßς οι μαθησιακοß στüχοι, οι οποßοι θα περιγρÜφουν τι μποροýν να κÜνουν οι μαθητÝς με την ολοκλÞρωση του προγρÜμματος. Καλü εßναι να συνυπÜρχουν δραστηριüτητες που να Ýχουν Üμεση συνÜφεια με τους στüχους. ΒασικÞ προûπüθεση εßναι να Ýχουμε προετοιμÜσει το εκπαιδευτικü υλικü που θα χρησιμοποιηθεß (ταινßα, οθüνη, φυλλÜδια, βιβλßα, κλπ). Επßσης να Ýχουν γßνει προβλÝψεις για τυχüν δυσκολßες που μπορεß να προκýψουν.

Η αξιολüγηση της μÜθησης, μετÜ απü τη θÝαση και επεξεργασßα της ταινßας, εßναι πολý σημαντικÞ διüτι θα προσφÝρει δεδομÝνα που θα οδηγÞσουν σε αποφÜσεις για περαιτÝρω ενÝργειες, που θα επιφÝρουν αποτελεσματικüτερα ωφÝλη.

 

3. ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η εκπαßδευση των εκπαιδευτικþν προÝχει, εφüσον δεν εßναι προετοιμασμÝνοι για τις νÝες τεχνολογßες και καινοτομßες.

ΣÞμερα, οι αρχÝς της παιδαγωγικÞς ΦρενÝ εßναι παροýσες στην εκπαßδευση. Ειδικüτερα, η Ýμφαση που Ýδωσε στον γραπτü λüγο και στην επικοινωνßα των μαθητþν συναντÞθηκε ομαλÜ με την ανÜπτυξη των υπολογιστþν και των δικτýων, που προσφÝρουν νÝες δυνατüτητες στην παραγωγÞ επικοινωνιακοý λüγου.

¼σον αφορÜ τον κινηματογρÜφο: «Στο σχολεßο διδÜσκουμε λογοτεχνßα, μουσικÞ και θÝατρο και πιστεýουμε üτι εßναι απαραßτητο να διδÜσκεται και ο κινηματογρÜφος. ΚÜτι τÝτοιο εßναι απολýτως ζωτικÞς σημασßας, διüτι οι εικüνες διαδραματßζουν μεßζονα ρüλο στην κοινωνßα μας και εßναι πολý σημαντικü να μαθαßνουν οι νÝοι να τις εντοπßζουν και να τις αποκωδικοποιοýν» υποστÞριξε ο σκηνοθÝτης και πρüεδρος του Κινηματογραφικοý Αρχεßου του Παρισιοý (ΓαβρÜς, 2010). Ας ακολουθÞσουμε,λοιπüν,  το παρÜδειγμα των σχολεßων της Γαλλßας üπου απü τη νÝα σχολικÞ χρονιÜ θα Ýχουν πρüσβαση σε μια λßστα απü 200 αριστουργÞματα του διεθνοýς κινηματογρÜφου, τα οποßα θα προβÜλλονται υποχρεωτικÜ στο πλαßσιο μαθημÜτων üπως η ιστορßα και η λογοτεχνßα.

 

4.  ΠΗΓΕΣ

ΓαβρÜς, Κ. (2010). Η Ýβδομη τÝχνη (θα) πηγαßνει σχολεßο στη Γαλλßα. ΑθÞνα: Εφημερßδα ΤΟ ΒΗΜΑ.

Κουλουμπαρßτση, Α., (2010). ΣχÝδιο μαθÞματος – ΔομÞ. Παιδεßα – Πολßτης – ΠεριβÜλλον. Retrieved March 15, 2011, from http://alexandrakouloumbaritsi.blogspot.com/2011/02/2010-6.html.

Κοýρτη, Ε. (2008). ΕισαγωγÞ. Στο D. Buckingham. Εκπαßδευση στα ΜΜΕ. Μτφρ. Ι. ΣκαρβÝλη. ΑθÞνα: ΕλληνικÜ ΓρÜμματα.

ΦρενÝ, Σ. (1977). Το σχολεßο του λαοý, ΑθÞνα: Εκδüσεις ΟδυσσÝας.