Free songs
  •  
  •  
  • Home
  • /Άρθρα
  • /Χιλιάδες εκπαιδευτικούς χωρίς θέση και ωράριο εργασίας “κατασκεύασε” το Υπουργείο Παιδείας

Χιλιάδες εκπαιδευτικούς χωρίς θέση και ωράριο εργασίας “κατασκεύασε” το Υπουργείο Παιδείας

Επιχείρηση: τεχνητό πλεόνασμα εκπαιδευτικών

Αλαλούμ στα σχολεία με κενά, στοίβαγμα μαθητών μέσα σε πολυπληθή τμήματα και συνεχείς μετακινήσεις καθηγητών – 138.000 υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ανάμεσά τους 39.000 εκπαιδευτικοί, «εξαφανίστηκαν» τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Αλαλούμ στα σχολεία με κενά, στοίβαγμα μαθητών μέσα σε πολυπληθή τμήματα και συνεχείς μετακινήσεις καθηγητών – 138.000 υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ανάμεσά τους 39.000 εκπαιδευτικοί, «εξαφανίστηκαν» τα τελευταία τέσσερα χρόνια

 41

ΕΡΕΥΝΑ του Χρήστου Κάτσικα

Ο πρώτος σχολικός μήνας που ολοκληρώνεται βρήκε τα σχολεία με μια πρωτοφανή δεξαμενή τεχνητών πλεονασμάτων τα οποία προέκυψαν από την αύξηση του ωραρίου, το στοίβαγμα των μαθητών μέσα σε πολυπληθή τμήματα, τις συγχωνεύσεις των κατευθύνσεων, τη διάλυση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών και την υποχρέωση των αδυνατούντων εκπαιδευτικών να μπουν στην τάξη με πλήρες ωράριο.

Παράλληλα, ένας μαύρος κύκλος ανασφάλειας κυκλώνει ολοένα και περισσότερους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται ξαφνικά χωρίς θέση και ωράριο εργασίας ως αποτέλεσμα της βιομηχανίας τεχνητών πλεονασμάτων που καθοδηγεί το υπουργείο Παιδείας σε όλη τη χώρα.

 

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο «Εθνος της Κυριακής» (6 Οκτωβρίου) ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισήμανε, με την κυνικότητα που τον διακρίνει, ότι «ο στόχος των 12.500 έχει ουσιαστικά επιτευχθεί και απομένει μόνο η εκκρεμότητα των διοικητικών υπαλλήλων των πανεπιστημίων, η οποία αναμένεται να διευθετηθεί άμεσα». Παράλληλα παραδέχτηκε πως «είναι αλήθεια ότι το 2013 και το 2014 θα γίνουν συνολικά 15.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις».

 

Μείωση προσωπικού

 

Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι συνολικά ο αριθμός των απασχολούμενων υπαλλήλων, τακτικό και έκτακτο προσωπικό, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα έχει μειωθεί κατά 138.000 από τον Δεκέμβριο του 2010.

Στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ) από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι την 1.1.2013 ο αριθμός των υπηρετούντων εκπαιδευτικών (μόνιμοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσια και Λύκεια όλων των τύπων) ανερχόταν σε 86.842.

Την 1 Σεπτεμβρίου του 2013, δηλαδή, στην έναρξη του τρέχοντος σχολικού έτους, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπηρετούν 73.533 καθηγητές όλων των ειδικοτήτων. Δηλαδή, ήδη περίπου 13.300 καθηγητές εξαφανίστηκαν από το εκπαιδευτικό τοπίο. Πρόκειται για περίπου 3.000 που βγήκαν στη σύνταξη, 2.200 που βγήκαν σε διαθεσιμότητα, 3.500 που εξωθήθηκαν σε μετάταξη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ή σε διοικητικές θέσεις, ενώ πάνω από 4.500 αναπληρωτές δεν επαναπροσλήφθηκαν.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία) υπηρετούν φέτος 70.243 δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και καθηγητές των ειδικοτήτων της Πληροφορικής, Αγγλικής Φιλολογίας, Γαλλικής Φιλολογίας, Γερμανικής Φιλολογίας και Καλλιτεχνικών.

Είναι προφανές ότι στις 15.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις μέσα στους επόμενους 12 μήνες οι εκπαιδευτικοί της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης θα κληθούν να «συνεισφέρουν», σύμφωνα με την προσφιλή ορολογία της κυβέρνησης. Η «συνεισφορά» αυτή εντάσσεται, βεβαίως, στον γενικότερο σχεδιασμό του υπουργείου, ο οποίος στοχεύει μέχρι το καλοκαίρι του 2015 να έχει «εξαφανίσει» από το εκπαιδευτικό τοπίο, μέσω της διαθεσιμότητας-απόλυσης, περίπου 20.000 εκπαιδευτικούς.

Η διαδικασία έχει δύο παραμέτρους. Πρώτον, με «φονικό εργαλείο» το ωρολόγιο πρόγραμμα και με τη μέθοδο του απόλυτου αιφνιδιασμού, εξαφανίζονται μαθήματα ή ειδικότητες και μαζί με αυτά και το προσωπικό που τα διδάσκει. Με τη μέθοδο αυτήν, το υπουργείο Παιδείας έσβησε σε μία νύχτα του Ιουλίου δεκάδες ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων και έθεσε σε διαθεσιμότητα περίπου 2.200 εκπαιδευτικούς. Δεύτερον, με τη δημιουργία τεχνητών πλεονασμάτων εκπαιδευτικών.

Καθηγητές-φαντάσματα

Για τις μεθοδεύσεις του υπουργείου Παιδείας είναι χαρακτηριστική η χθεσινή ανακοίνωση των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών σε Διεύθυνση της Αθήνας, Μαρίας Δανιήλ και Φανής Πύρζα: «Χωρίς να λαμβάνεται καμία πρόνοια για τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων και των υποστηρικτικών δομών, η Διεύθυνση Εκπαίδευσης:

α) διέθεσε καθηγητές στην Α/βάθμια, αρκετούς χωρίς αίτηση.

β) τοποθετεί καθηγητές σε τρία, τέσσερα ή και περισσότερα σχολεία για συμπλήρωση του πλήρους ωραρίου τους. Κατασκευάζουν έτσι αερομεταφερόμενους καθηγητές-φαντάσματα και ακυρώνουν το παιδαγωγικό και διδακτικό τους έργο. Παρά το ότι υπάρχει πλεονάζον προσωπικό διαλύουν ακόμη και την τυπικά εύρυθμη λειτουργία των σχολείων που θα αδυνατούν να συντάξουν ωρολόγια προγράμματα.

Το υπουργείο με την έκδοση αλληλοαναιρούμενων εγκυκλίων (αναθέσεις, ερευνητικές εργασίες, συνδιδασκαλίες πληροφορικής) ένα μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους επιβεβαιώνει ότι εξυπηρετεί αποκλειστικά τη λογική των αριθμών. Σε αγαστή σύμπνοια με την κεντρική διοίκηση, η Διοίκηση με αλλοπρόσαλλες και αυθαίρετες παλινωδίες προχωρά σε τοποθετήσεις και επανατοποθετήσεις, αποδοχή β’ αναθέσεων και ακύρωσή τους, διαθέσεις στην πρωτοβάθμια και ανάκλησή τους, επιδεινώνοντας την εργασιακή ανασφάλεια και παίζοντας ουσιαστικά με τις ζωές των ανθρώπων.

Και ενώ τα πλεονάσματα ξεπερνάνε τον αριθμό των 150 καθηγητών από όλους σχεδόν τους κλάδους, η Διεύθυνση όχι μόνο επιμένει στα πληθωρικά τμήματα και κλείνει ακόμη και τώρα κατευθύνσεις, αλλά αρνείται να εφαρμόσει νόμους και εγκυκλίους για στελέχωση βιβλιοθηκών και ανάπτυξη τμημάτων στα οποία φοιτούν μαθητές με μαθησιακές ανάγκες».

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας, οι ομάδες εκπαιδευτικών που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα δεν είναι σταθερές (καθώς ποικίλλουν ανάλογα την ειδικότητα), αλλά σταθερότατη είναι η κατεύθυνση για εξοστρακισμό κυρίως εκπαιδευτικών με πολλά χρόνια υπηρεσίας και υψηλότερο μισθό (από τους νεότερους). Ο σχεδιασμός βασίζεται στην πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τα κριτήρια διαθεσιμότητας. Κριτήρια μοριοδότησης για να μείνουν στην εκπαίδευση οι φτηνότεροι, αυτοί που στοιχίζουν λιγότερο στο κράτος.

Την ίδια ώρα «υφαίνεται» με σταθερότητα η κινητικότητα για τους 140.000 εκπαιδευτικούς αλλά και για το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, ετοιμάζει, στο Α΄ εξάμηνο του 2014, νομοθετική ανατροπή του εργασιακού καθεστώτος των δημοσίων υπαλλήλων (οργανική θέση) και απεριόριστη κινητικότητα «σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας».