Free songs
  •  
  •  

Σεμινάριο κας Λίλας Πατρόκλου για την αναπηρία (03/03/2010)

Η εξοικείωση των παιδιών μες την «ιδέα» και την «εικόνα» της αναπηρίας
Σεμινάριο – εργαστήριο με εισηγήτρια τη συγγραφέα και Λίλα Πατρόκλου
Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010
Την Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010 οργανώθηκε στη 5ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου σεμινάριο – εργαστήριο με θέμα: Η εξοικείωση των παιδιών μες την «ιδέα» και την «εικόνα» της αναπηρίας και εισηγήτρια τη συγγραφέα κα Λίλα Πατρόκλου.

Χαρακτηριστικό στοιχείο αυτής της εκδήλωσης είναι το γεγονός ότι προτάθηκε από την Ομάδα Ειδικής Αγωγής, που λειτουργεί στα πλαίσια του Συλλόγου μας και υλοποιήθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Το σεμινάριο – εργαστήριο παρακολούθησαν 22 άτομα. Διευκρινιστικά να αναφέρουμε ότι σε αυτά τα σεμινάρια, επειδή έχουν βιωματικό χαρακτήρα, δεν μπορούν να συμμετάσχουν περισσότερα από 25 άτομα.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κας ΛΙΛΑΣ ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ

Η Λίλα Πατρόκλου είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Έχει δημιουργήσει μαζί με την Νατάσα Ψαριανού τοπική, παιδική λέσχη ανάγνωσης, στα Άνω Ιλίσια, με την επωνυμία “Η Γειτονιά μας”. Συμμετέχει, στο πρόγραμμα “Χώροι πολιτισμού και πρόσβαση”. Γράφει στο περιοδικό “Ορίζοντας” του ΠΑ.Σ.ΠΑ. (Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών) άρθρα για τον πολιτισμό. Κάνει σεμινάρια σε νηπιαγωγούς και δασκάλους, γενικής Παιδείας με θέμα “Η εξοικείωση των παιδιών με την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας”. Συμμετέχει στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Κέντρου Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής.

Βιβλία που έχει εκδώσει:.

Η Χρυσούλα . Εκδ. Κάστωρ 2003

Τα άταχτα πλοκάμια . Εκδ. Κάστωρ 2008

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ – ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

 

Η εξοικείωση των παιδιών με την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας.

 

Αυτό είναι το θέμα του σεμιναρίου  που απευθύνεται σε Βρεφονηπιοκόμους, Νηπιαγωγούς και Δασκάλους Γενικής Παιδείας και περιλαμβάνει :

  • Ενημέρωση πάνω σε θέματα αναπηρίας (σωματικό, πνευματικό ή ψυχικό έλλειμμα – μόνιμο ή προσωρινό).
  • Προτάσεις με τρόπους δουλειάς στο σχολείο αλλά και εκτός .
  • Εργαστήρι : Ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου που αναφέρεται στην αναπηρία και είναι η βάση της συζήτησης που ακολουθεί με θέμα «Οικογένεια και αναπηρία».

Αυτή η «Σταυροφορία» ενημέρωσης ξεκίνησε το 2003 μέσα από μια πιεστική ανάγκη η οποία πηγάζει από μια πολύ σκληρή πραγματικότητα. Δεν γίνεται να συνεχίσουμε έτσι, κάτι πρέπει να αλλάξει. Αυτή η αλλαγή όμως θέλει χρόνο και πολύ δουλειά.

Όλοι ξέρουμε πως τα πάντα ακουμπούν στην παιδεία. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε. Αυτό ακριβώς κάνουμε: απευθυνόμαστε στους εκπαιδευτικούς. Αυτοί με τη σειρά τους θα δουλέψουν με τα παιδιά. Παράλληλα, είμαστε σε άμεση επαφή με τα παιδιά μέσα από τις Παιδικές Λέσχες Ανάγνωσης, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα, τις επισκέψεις σε σχολεία και Νηπιαγωγεία. Το πιο ουσιαστικό κομμάτι όμως είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών, καθώς σε όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής τους πορείας θα περάσουν από τα χέρια τους χιλιάδες παιδιά. Για αυτό και το θεωρούμε ως το πιο σημαντικό.

Ξεκινώντας από τον Νομό Αττικής , την Αθήνα, τα προάστιά της και τα χωριά της ελπίζουμε κάποια στιγμή να πάμε και σε άλλες πόλεις. Το σεμινάριο αυτό γίνεται τώρα κατά διαστήματα σε τρείς Δήμους, Στην Αγία Παρασκευή, στη Νέα Ιωνία και στη Νέα Φιλαδέλφεια. Πραγματοποιείται όμως και σε κάποιους άλλους χώρους όπως το Μουσείο Νεότερης Κεραμικής (στις 28 Νοεμβρίου 2009), δύο σεμινάρια που θα γίνουν το 2010 στο <Χαμόγελο του παιδιού> για το εκπαιδευτικό προσωπικό κ.ά.

Σιγά-σιγά όσοι εκπαιδευτικοί ενημερώνονται και ξεκινούν να δουλεύουν με τα παιδιά πάνω σε θέματα αναπηρίας βλέπουν ήδη τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας. Ο στόχος μας είναι η αλλαγή νοοτροπίας πάνω σε θέματα που αφορούν την αναπηρία, κάτι που δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη. Θέλει βάθος χρόνου και πολύ δουλειά.

Αξίζει τον κόπο όμως γιατί θα έχουμε πολλαπλά οφέλη:

  • Η γνώση (μέσα από την εξοικείωση που έχει γίνει από μικρή ηλικία) διώχνει το φόβο και τις προκαταλήψεις
  • Ο άνθρωπος είναι πιο έτοιμος να αντιδράσει με ψυχραιμία, αν προκύψει το πρόβλημα, και να δράσει θετικά για τον εαυτό του και για τους άλλους.
  • Αντιμετωπίζει με σεβασμό και ενδιαφέρον τον συνάνθρωπό του. Έτσι έχουμε μια καλύτερη κοινωνία.
  • Έχει ισορροπημένη συμπεριφορά προς τους ανθρώπους με αναπηρία και τους βλέπει σαν ίσους προς αυτόν. Αν κάποια στιγμή κατέχει θέσεις και αξιώματα, θα φροντίσει για τις υποδομές και την κρατική μέριμνα Έτσι θα έχουμε ένα καλύτερο κράτος.
  • Μέσα από την εξοικείωση με την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας δίνουμε κίνητρο στα παιδιά να ασχοληθούν επαγγελματικά στο μέλλον με ανθρωπιστικά επαγγέλματα.

Συμπληρωματικά στο σεμινάριο, είναι στη διάθεση των εκπαιδευτικών δύο κατάλογοι βιβλίων. Ο πρώτος περιλαμβάνει 68 τίτλους Παιδικών και Εφηβικών βιβλίων που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στην αναπηρία (οι 63 τίτλοι θα τυπωθούν από το Φάρο Τυφλών σε γραφή Μπραίγ). Ο δεύτερος περιλαμβάνει βιβλία , CD ή CD Rom, ως βοηθήματα για τους εκπαιδευτικούς. Μπορείτε επί του παρόντος να τους βρείτε στην ιστοσελίδα του Υπ. Παιδείας http://dipe-a-athin.att.sch.gr/0212_Hmera_anapirias.doc

και στο www.disabled.gr. Στην αρχική σελίδα του περιοδικού «Αναπηρία τώρα», στην αριστερή στήλη κάνετε κλικ στη λέξη “Βιβλία” και σας βγάζει στους καταλόγους.

Εσείς ξέρετε καλύτερα απ’ τον καθένα πως τα παιδιά ότι μαθαίνουν μέσα απ’ την ευχαρίστηση δεν το ξεχνούν ποτέ. Γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να τα εξοικειώσουμε την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας με απλό και ευχάριστο τρόπο. Μπορούμε να το κάνουμε.

Λίλα Πατρόκλου

Συγγραφέας Παιδικών βιβλίων

Μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών (ΠΑ.Σ.ΠΑ.)

Φωτογραφικό υλικό