Free songs
  •  
  •  

Εκπαίδευση 2012-2015: Το χρονικό της διάλυσης

 

πηγή: alfavita.gr

Επιμέλεια: Χρήστος Κωστόπουλος

Μια τριετία που βύθισε την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς σε όλες τις βαθμίδες της στο χειρότερο επίπεδο της 20ετίας, είναι ο κυρίαρχος τόνος της αποτίμησης που προσπαθεί να κάνει το alfavita.gr λίγο πριν τις εκλογές. 

Παραθέτουμε ένα το «χρονολόγιο της διάλυσης» με τις πιο σημαντικές «στιγμές» αυτής της κυβερνητικής θητείας κατά τη διάρκεια της οποίας στο «τιμόνι» του υπουργείο Παιδείας βρέθηκαν ο Κ. Αρβανιτόπουλος και ο Ανδρέας Λοβέρδος. Τα μέτρα και η εφαρμογή των μνημονιακών κατευθύνσεων στην εκπαίδευση βασίστηκε στην αρχιτεκτονική των προκατόχων τους που θήτευσαν στην προηγούμενη, επίσης μνημονιακής εμπνεύσεως, διακυβέρνηση

Το άρθρο θα ανανεώνεται μέχρι τις εκλογές – Μπορείτε να μας πείτε και εσείς την άποψη σας στα σχόλεια κάτω από το άρθρο

Ψαλίδι στους προϋπολογισμούς

Πριν δούμε τα νούμερα τα οποία αφορούν τη διετία κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου – Κουβέλη, έχει μεγάλη αξία να δούμε τη συνολική μείωση των δαπανών που είχε υποστεί η παιδεία τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΛΜΕ για την περίοδο 2009-2013 οι δαπάνες για την εκπαίδευση υπέστησαν μείωση κατά 33% και κατά 47% από το 2006.

Την περίοδο 2012 – 2015 θα προστεθούν επιπλέον μειώσεις της τάξεως του 12% καταβαραθρώνοντας το ποσοστό των δαπανών του προϋπολογισμού για την παιδεία κάτω από το 2,5%. Νούμερο που αντιστοιχεί στο υποδιπλάσιο σε σχέση με το μέσο Ευρωπαϊκό όρο.

Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 12% το 2013 σε σχέση με το 2012, ενώ θα προστεθούν επιπλέον μειώσεις 5% σε σύγκριση με το 2013 και 7% σε σχέση με το 2014.

Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 14% το 2013 σε σχέση με το 2012 και θα προστεθούν επιπλέον μειώσεις 14% σε σχέση με το 2013 και 3% σε σχέση με το 2014.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 17% το 2013 σε σχέση με το 2012 στον τεχνολογικό τομέα, ενώ ο πανεπιστημιακός τομέας θα υποστεί μείωση 19%. Στα νούμερα αυτά προστέθηκε περαιτέρω μείωση 7% στον προϋπολογισμό του 2013.

 

Αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση, ο δούρειος ίππος των απολύσεων

Ο στόχος ήταν από την αρχή γνωστός. Αυτός που θα τον υλοποιούσε..επίσης γνωστός. Το Υπουργείο παιδείας επιδιώκοντας να κλείσει σχολικές μονάδες και να περάσει από την λαιμητόμο των απολύσεων τους “πλέονάζοντες” εκπαιδευτικούς, φέρνει στην εκπαιδευτική κοινότητα το μέτρο της αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης ως δούρειο Ίππο των επιδιώξεων της. Οι εκπαιδευτικοί, τα όργανα τους πρωτοβάθμια και ομοσπονδίες δίνουν την μάχη από την αρχή του χρόνου ενάντια στην αξιολόγηση

– Περίπου 2.000 δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και καθηγητές έχουν δηλώσει, έως τώρα,  στην απεργία-αποχή που έχουν κηρύξει ΟΛΜΕ-ΔΟΕ από όλες τις διαδικασίες υλοποίησης της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

– 6 ΕΛΜΕ και Σύλλογοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εκπροσωπούν πάνω από 30.000 δασκάλους, νηπιαγωγούς και καθηγητές πήραν την απόφαση να προτείνουν πρακτικά βήματα μη εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης‏

– 77 διευθυντές και προϊστάμενοι, σε κείμενο που συνυπέγραψαν, δηλώνουν ότι αρνούνται να συμμετάσχουν σε κάθε αξιολογική διαδικασία.

 

Απολύσεις – Διαθεσιμότητα

Το Φεβρουάριο το 2013 του Υπουργείο Οικονομικών μέσω της «επικαιροποίησης» του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013 – 2016 εξουσιοδοτεί το Υπουργείο Παιδείας να μην ανανεώσει τις συμβάσεις περίπου 10.000 εκπαιδευτικών και διδασκόντων για το επόμενο έτος.

Στα τέλη Ιουλίου του 2013 με δύο άρθρα σε ένα πολυνομοσχέδιο του Υπουργείο Οικονομικών οι Υπουργοί Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εσωτερικών και Παιδείας συνυπογράφουν την υπαγωγή σε διαθεσιμότητα χιλιάδων εκπαιδευτικών και σχολικών φυλάκων. Καταργούνται με το άρθρο 82 του ν. 4172/2013 50 ειδικότητες της δημόσιας δευτεροβάθμιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και τίθενται σε διαθεσιμότητα 2.122 εκπαιδευτικοί. Την ίδια στιγμή με το άρθρο 80 του ίδιου νόμου μπαίνουν σε διαθεσιμότητα 2.220 σχολικοί φύλακες.

Το Σεπτέμβριο δημοσιεύεται στο ΦΕΚ, Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης με την οποία τίθενται ξαφνικά σε διαθεσιμότητα 1.349 διοικητικοί υπάλληλοι των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας.

Σύνολο διαθέσιμων: 5.561

Αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών

Την τελευταία μέρα προ των διακοπών του Πάσχα του 2013  (Παρασκευή 26 Απριλίου) το Υπουργείο με έγγραφό του ζητάει από τους Διευθυντές εκπαίδευσης και τους Διευθυντές σχολικών μονάδων, να μεριμνήσουν μέχρι τη Μεγάλη Πέμπτη για την καταχώριση των στοιχείων που αφορούν στο υποχρεωτικό ωράριο των καθηγητών με βάση την αύξηση ωραρίου κατά 2 ώρες . Να σημειωθεί πως η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών ψηφίστηκε με το πολυνομοσχέδιο σε χρόνο μεταγενέστερο από αυτόν που το Υπουργείο ζήτησε την καταχώρηση.

Οι επιπλέον 2 ώρες διδασκαλίας των καθηγητών μεταφράζονται σε 8.500 λιγότερες θέσεις εργασίας αναπληρωτών καθηγητών. Δηλαδή 8.500 ακόμα άνεργοι.

Αύξηση αριθμού μαθητών ανά τάξη

 

Το Δεκέμβριο του 2013 η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εκδίδει Κοινή Υπουργική Απόφαση με το Υπουργείο Οικονομικών, με την οποία αυξάνεται ο αριθμός ανά τάξη σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, με αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των τμημάτων και συγχωνεύσεων σχολείων.

Υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών

Το Φεβρουάριο του 2014 εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα που καθιερώνει τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών. Όπως αναφέρει ο ΟΛΜΕ, τα μέτρα αυτά έρχονται σε συνέχεια της μείωσης των περιοχών μετάθεσης με ταυτόχρονη συρρίκνωση των ομάδων σχολείων, της θεσμοθέτησης των υποχρεωτικών αποσπάσεων (ν.3848/10), της αύξησης του διδακτικού ωραρίου (ν.4152/13), της υλοποίησης της απαράδεκτης διαθεσιμότητας και των απολύσεων, των υποχρεωτικών μετατάξεων – σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας και ρουσφετολογικών μετακινήσεων (ν.4172/13), της διάλυσης του Λυκείου και της ΤΕΕ (ν. 4186/13), της εφαρμογής της αξιολόγησης (ν.4024/11, ν.4142/13 και ΠΔ152/13) και ετοιμάζεται η κατάργηση της οργανικής θέσης στο Υπουργείο Παιδείας.

Σχέδιο Αθηνά

Τον Ιανουάριο του 2013 το υπουργείο Παιδείας προχωράει στην ανακοίνωση του σχεδίου «Αθηνά», το οποίο έρχεται να καταργήσει και να συγχωνεύσει Ιδρύματα, σχολές, τμήματα.   Το σχέδιο τροποποιήθηκε άλλες τρεις φορές με την τελική εκδοχή να κατατίθεται το Μάρτιο του 2013.

«Το Σχέδιο «Αθηνά» εναρμονίζεται με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΑΣΑ που περιλαμβάνονται στη μελέτη “Strong Performers and Successful Reformers in Education: Education Policy Advice for Greece” του 2011. Πιο συγκεκριμένα, προτείνονται: Συγχωνεύσεις ή καταργήσεις Τμημάτων με χαμηλούς δείκτες εγγραφών και αποφοίτων , μείωση του αριθμού των εισακτέων και διαφοροποίηση των όρων εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ , αλλαγή της λειτουργίας των ΤΕΙ σε κέντρα δια βίου μάθησης και κατάρτισης με τοπικά και περιφερειακά χαρακτηριστικά και χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων με κριτήρια αποτελεσματικότητας. Το Σχέδιο «Αθηνά» δηλαδή προάγει το νεοφιλελεύθερο αναπτυξιακό μοντέλο που επιβάλλεται στην Ελλάδα των Μνημονίων (διακομιστικό κέντρο, Τουρισμός, Λιανεμπόριο κτλ που σημαίνει ζήτηση κυρίως μεσαίου επιπέδου επαγγελμάτων και μείωση των πανεπιστημιακών αποφοίτων. Ως εκ τούτου, το ιδεολόγημα της αριστείας, αφορά ένα πολύ μικρό αριθμό αποφοίτων εκ των πραγμάτων. [Executive Report της MacKenzie GREECE TEN YEARS AHEAD, Μάρτιος 2012][1]».

Νέο Λύκειο

Το Σεπτέμβριο του 2013, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς ψηφίζεται ο νόμος 4186 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας και λοιπές διατάξεις» και δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. 193Α/17-9-2013.

«Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολύ στατιστική για να αποδείξουμε ότι το επιχειρούμενο «ρεκτιφιέ» της λυκειακής δημόσιας εκπαίδευσης περνάει όχι μέσα από τη βελτίωση των όρων λειτουργίας της για όλους τους μαθητές, αλλά μέσα από τη νομιμοποίηση της «έξωσης» χιλιάδων μαθητών οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως «πλεονάζον προσωπικό» σε επιχείρηση που “εξυγιαίνεται”.

Οι παραλήπτες του «μηνύματος», που προβάλλεται σαν το τέλος της «εποχής χάριτος», δεν θα περιοριστούν, βεβαίως, στους «αποτυχόντες» της νέας σχολικής χρονιάς. Στήνεται ήδη ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του Νέου Λυκείου.Αλλαγές έγιναν και την τελευταία».

 

Τράπεζα θεμάτων: 40% των εξεταζόμενων μαθητών την πρώτη χρονιά της εφαρμογής έμειναν μεταξεταστέοι

Στη σχολική χρονιά 2013 – 2014 εφαρμόζεται  η εξεταστική διαδικασία στην Α’ Τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, σύμφωνα με τον νέο νομο που ψηφίστηκε από τη Βουλή για το «Νέο Λύκειο» (Ν.4186/13). Η τράπεζα θεμάτων έχει το ρόλο να κληρώνει το 50% των θεμάτων στις εξετάσεις των Λυκείων για όλα τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά.

Το αποτέλεσμα είναι το 40% των εξεταζόμενων μαθητών την πρώτη χρονιά της εφαρμογής του να επαναξεταστεί στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

«Βατερλώ» για τους μαθητές της Α’ Λυκείου – 40% μετεξεταστέοι

Οι ΕΛΜΕ καταγγέλλουν: Εξαπλάσιοι οι μετεξεταστέοι της Α’ Λυκείου σε σχέση με πέρυσι

 

Ωφελούμενοι, ΕΣΠΑ, ΟΑΕΔ η νέα μόδα στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η ΟΛΜΕ η πολιτική των Μνημονίων οδήγησε στη μείωση των μισθών των εκπαιδευτικών έως και 45% για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς. Εισαγωγικός μισθός 640 ευρώ από 1070 και καταληκτικός 1400 ευρώ από 1600 καθαρά. Μείωση των συντάξεων και του εφάπαξ.

Ωφελούμενοι
Την υιοθέτηση του εργασιακού μεσαίωνα στην εκπαίδευση μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ εγκαινίασε η τελευταία κυβερνητική θητεία στα πλαίσια της δήθεν καταπολέμησης της ανεργίας.

Μισθοί πείνας των 420 ευρώ το μήνα ή 17 ευρώ τη μέρα για οκτάωρη απασχόληση αποτέλεσαν μια νέα δεξαμενή απορρόφησης ανέργων που εντάχθηκαν στα προγράμματα «κοινωφελούς εργασίας».

Η δασκάλα Ντίνα Ρέππα, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Αριστοτέλης» αναφέρει:

«Ντρέπομαι! Στο σχολείο μας ήρθε προχτές μια κοπελιά κοινωνική λειτουργός. Όχι δεν ήρθε ως εργαζόμενη, αλλά ως ωφελούμενη!!! Δουλεύει για 427 ευρώ, 8 με 4, μόλις απολυθεί δεν δικαιούται επίδομα ανεργίας, γιατί είπαμε δεν είναι εργαζόμενη αλλά ωφελούμενη, δεν δικαιούται άδειες, δώρα, αναρρωτικές, θα απολυθεί σε 5 μήνες και δεν δικαιούται να ξανακάνει τα χαρτιά της γι’ αυτό το πρόγραμμα».

Εθελοντική Εργασία

Σαν να μην έφταναν όλα τα υπόλοιπα ο κ. Λοβέρδος για να καλύψει τα τεράστια κενά που δημιουργήθηκαν σε εκατοντάδες σχολεία από την αρχή της χρονιάς, το Νοέμβριο ανέφερε σε συνέντευξή του το μέτρο του εθελοντισμού ως μέτρο επίλυσης του προβλήματος.

Είχε αναφέρει χαρακτηρίστηκα στον ραδιοσταθμό real και στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου. «Εγώ δεν ντρέπομαι να πω, οτι θα προσφύγω στον εθελοντισμό. Τώρα τι είδους εθελοντισμό θα σας το πω όταν έχω του συναρμόδιου υπουργού την θετική επιλογή, γιατί ακόμα δεν την έχω».

Επιστράτευση  Εκπαιδευτικών 

Η τρικομματική τότε κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά  δείχνει για άλλη μια φορά αποκρουστικά το πρόσωπό της εφαρμόζοντας το μέτρο της επιστράτευσης απεργών και το δόγμα “νόμος και τάξη”.

«Όποιος καθηγητής δεν πάει στη δουλειά του θα απολυθεί το ίδιο δευτερόλεπτο» αναφέρει ο Άδωνις Γεωργιάδης για μια τις δίκαιες και αναγκαίες κινητοποιήσεις. Μέσα σε μόλις τρία χρόνια Μνημονίου έκλεισαν πάνω από 1.000 σχολεία, η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης βρέθηκε σε επίπεδα αφρικανικής χώρας, οι μισθοί στην εκπαίδευση συρρικνώθηκαν κατά 40%-48%, η ανεργία στους νέους ξεπέρασε το 60%, το πτυχίο έγινε κουρελόχαρτο, τα ΑΕΙ – ΤΕΙ κλείνουν, το φάντασμα της γενικευμένης απομόρφωσης απειλεί ολόκληρη την κοινωνία και ο εκπαιδευτικός καλείται να γίνει λάστιχο, ανασφαλής και μεταφερόμενος σε κάθε γωνιά της χώρας μας, ενώ 10.000 αναπληρωτές και αρκετές χιλιάδες μόνιμων εκπαιδευτικών απειλούνται με απόλυση, για να εκπληρωθούν οι απαιτήσεις της Ε.Ε., του ΔΝΤ και της συγκυβέρνησης.

Τα σχέδια του Υπουργείου για “λευκή εβδομάδα” στα σχολεία

Θυμόμαστε το αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων για την «Λευκή εβδομάδα» ή αλλιώς «σχολική ανάπαυλα».  Έναν νέο τουριστικό θεσμό στην χώρα μας που θα εφαρμοζόταν το 2014 και συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα μετά την Καθαρά Δευτέρα, στις 4-7 Μαρτίου, όπου για πρώτη φορά στην ιστορία θα έκλειναν τα σχολεία, για διακοπές. Κατα τ’ άλλα τους ενοχλούσαν οι καταλήψεις των μαθητών και οι απεργίες των εκπαιδευτικών

Ασεπολογία

Ο Υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος για μήνες σε όλες του τις συνεντεύξεις του σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς και εφημερίδες ότι υπάρχουν χιλιάδες κενά στα σχολεία, επαναλαμβάνει την ανάγκη μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών και διακηρύσσει ότι πρέπει το ΑΣΕΠ να προχωρήσει άμεσα σε διαγωνισμό για την πρόσληψη 10.000 εκπαιδευτικών, καθώς «με τα σημερινά δεδομένα και με τις συνταξιοδοτήσεις, με τον ρυθμό που έχουν, δεν θα μπορέσει το ελληνικό σχολείο να τα βγάλει πέρα την επόμενη σχολική χρονιά». Τις παραπάνω διαπιστώσεις και ανησυχίες του τις συνδέει με την ανάγκη να «ανατραπεί το 1/10 προσλήψεων-αποχωρήσεων στην Παιδεία»…

Και αντί για ΑΣΕΠ στις 6/11/2014 ο Υπ.Παιδείας προχώρησε σε μια παγκόσμια πρωτοτυπία ζητώντας εθελοντές εκπαιδευτικούς να αποδεχτούν να εργαστούν δωρεάν για να καλυφθούν στα σχολεία οι 1.100 θέσεις οι οποίες υπολογίζεται ότι θα απομείνουν κενές στα σχολεία.

Από την κοινωφελή εργασία , στο Voucher και από το Voucher στην εθελοντική εργασία. Για εκπαιδευτικούς που θα μετατρέπονται σε “ωφελούμενους ανέργους”, πολλών ταχυτήτων χωρίς εργασιακά ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς συνδετικό ιστό.

Κενά στα σχολεία

Το ζήτημα των κενών στα σχολεία είναι ένα θέμα που απασχολεί μόνιμα εδώ και πολλά χρόνια την σχολική εκπαίδευση, χιλιάδες εκπαιδευτικούς και, βέβαια, δεκάδες χιλιάδες μαθητές και τις οικογένειές τους οι οποίοι, σχεδόν έχουν «εθιστεί» με μια πραγματικότητα που επιβάλλει, για εβδομάδες ακόμη και μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, να λείπουν οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα κάνουν μάθημα στα παιδιά τους.

Βιομηχανία Διώξεων εκπαιδευτικών

Με βάση το μνημονιακό νόμο 4093/2012 επιβάλλεται αυτοδίκαιη αργία για οποιοδήποτε δημόσιο υπάλληλο από τη στιγμή που παραπέμπεται στο πειθαρχικό συμβούλιο και μόνο. Φετος ζήσαμε μία ακόμα φορά «θέατρο του παραλόγου» με την «παραγωγή» επιόρκων και το μέτρο της «αυτοδίκαιης αργίας».
 
Το πιο πρόσφατο κρούσμα είναι η αιφνιδιαστική απόφαση του υπουργείου Παιδείας να θέσει σε αργία την εκπαιδευτικό Ελισάβετ Παπαδοπούλου
Ολα άρχισαν όταν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας άσκησε δίωξη σε βάρος της εκπαιδευτικού, αιρετού και προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Μολάων Λακωνίας. Η εκπαιδευτικός εγκαλέστηκε με βάση το «νέο» πειθαρχικό κώδικα για «αναξιοπρεπή συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας», μια αναχρονιστική, ασαφή και γενικόλογη κατηγορία, μόνο και μόνο γιατί έπρεπε να βρεθεί κάτι προς κατηγορία!
Η Ελισάβετ Παπαδοπούλου διώκεται γιατί, ως πρόεδρος και αιρετή, υπερασπίστηκε τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων, αποκάλυψε τις αυθαιρεσίες και τις παραβιάσεις της νομοθεσίας από τη διοίκηση, καθώς και την άθλια πραγματικότητα των σχολικών μονάδων και της λειτουργίας τους (κενά κ.λπ.).